söndag 27 september 2009

Flera pusselbitar

Så har jag gjort några dagsverken i garaget igen. Fortsätter på hjulhusets insida.

Det som även kan nämnas är att jag numer har full historik på bilen från leveransdatum via alla ägare till mig. Bilen har gått i trakten mellan Eskilstuna Västerås så den har haft växelvis D resp U som regnr. Troligen var den utställningsbil i början då det gick från juni 1961 till mars 1962 innan den registerades första gången.

Om man vill forska i sin egen bil kan söka på riksarkivets hemsida. De har både instruktioner och beställningsformulär. Ägare efter 1972 med regnr "ABC 123" får man tag i via Riksarkivet. Länsarkiven har koll på ägarna innan med regnr "A1234".


Här är förlängningen av bagagegolvet över bakaxeln in i kupén. Än så länge punktad ihop med befintlig plåt.



Fortsatte att klippa/såga bort rostig plåt. Insidan på tröskelbalken är bara fragment, men jag slutade vid baksätesbalken (eller vad det heta). Resten borde gå att komma åt senare, men det känns bästa att få med denna delen innan allt sätts ihop igen.




Här är baksätesbalken ihoplappad och även slutbiten på tröskelbalken. Riktigt nöjd med svetsarna denna gången --> lättslipat...


Gjorde även resterande ekonomiplåtsdelar, det får bli nästa helgs jobb att få dem på plats.

söndag 20 september 2009

Högra hjulhuset

Nästa steg måste bli höger hjulhus. Det går inte att få ihop bagagerummet utan att ta med hjulhuset.

Men först har jag lappat ihop förstärkningsplåten som sitter bakom bakstammen. På bilden är den bara ihop punktad. Den ligger nu i citronsyrebadet för att bli alldeles fri från rost, men innan dess måste hjulhuset få lite kärlek.
Så här såg det ut före och nedan efter jag sågat bort det allra värsta. Jag var lite orolig för att karossen skulle mista formen när jag tog bort så pass mycket, men den känns stadig och det rör sig inte när jag tar tag i skärmkanten och bryter.
Jag börjar med insidan för att få till stadgan i karossen först. Jag räknar med att skära insidan efter den dubbelkrökta ytan som sveper över hela hjulhuset.
Insidan med den nya plåtbiten. Jag ser tydliga tendenser till att vilja göra större plåtbitar i ett stycke,. Större plåt--> mindre svets--> mindre slipning. Vi får se om teorierna håller.

måndag 14 september 2009

Helgens jobb

Efter att ha svetsat klart tidigare plåtbitar, hämtat lite 1.5mm plåt i byggvaruhandeln och lagt förstärkningsplåtarna i citronsyra i väntan på ihoplappning så gjorde jag höger sidan av bagagerummet. Hur det gick till tänker jag visa stegvis.


Första steget; Klippa till ämne och rita upp lite hjälplinjer. Lite olika stora plastburkar kan vara till hjälp. Tror visst att det är tupperware! Ooops...


Såga ut och sedan tar vi hjälp av en gammal duschstång. Dia22mm ger en bra radie. Bara att hålla fast med svetstängerna och vika ner plåtkanten. Jag fick ta lite hjälp av gummiklubban då det inte gick att få ett bra tag om plåten.


Med en bit vinkeljärn kan man skapa mothåll för en 90graders bockning, sen bara knäcka kanten med hammaren för att få lite stadga.


Hörnen knackar jag emot järnvägsrälsens rundning. Voila, så lätt det går.


Sedan märkte jag ut för "präglingarna". Hammare och rälsen som mothåll igen. Den långa präglingen gör att plåten tyvärr vill bula sig, mycket bankande blir det för att få ut material i kanterna.


Sista biten är att rita av formen från den gamla biten och klippa rent. Avslutar med att knäcka upp kanterna runt om. Sen återstår en hel del inpassande men tillsvidare får den ligga på plats och vänta.

måndag 7 september 2009

Ett litet steg till...

Så har bitarna punktats fast i karossen. Jag gjorde även två "hål" för kofångarinfästningens genomföringar. I övrigt verkar högersidan tillräckligt bra för att få bli orörd.


På insidan har jag även skarvat på fästet för reservhjulet samt justerat avgassystemsfästet. Man kan även se det tillfälligt fastsatta "hålet" för högersidan. Med två skruvar rör sig inte plåten när jag skär igenom båda samtidigt med sticksågen. Det ger en perfekt passform att svetsa i.

lördag 5 september 2009

Tillbaka till plåtslageriarbetet

Nu har jag återkommit till plåtarbetet och hoppas kunna slutföra somarens beting med att göra klart i bagagerummet.


Jag tog bort golvplåten på högersidan. Den känns bättre i plåten på denna sida så bakkanten på bakskärmen behövs bara slipas av och grundmålas. Men förstärkningsplåtarna ska bort och lappas ihop. Dessutom måste jag göra klart bakstammen och knyta ihop högersidan med det som gjordes på vänster sida.


Här är ersättningsplåten för nedre delen av bakstammen med hålet för avgasrören. Mycket bankande men det blir riktigt hyfsat till slut. Se även multiverktyget, "järnvägsräls på stubbe"


Nya plåtbiten inpassad emot förstärkningsplåtarna. Dessa kommer jag att återkomma till senare.


Så, den nya plåten inpassad emot karossen. Imorgon hoppas jag få svetsa fast mitt alster.