söndag 29 november 2009

Rattkolonn

Så var alla delar i rattkolonnen isärplockad. Det som ska var svart är målat och hänger på tork.
Återstår är att ratten ska rengöras tillsammans med skruvar och muttrar. Det får bli kvällsjobb under veckan. Sen är det bara att skurva ihop igen.

Klassiker

Fler än jag har väl läst i senaste Klassiker att P1800 #1 är tillbaka i Sverige.

Samma tidning har fokus på en annan klenod, BMW 3.0 CSi, vilken väl konkurrerar med P1800 i snygghet. Det är ytterligare en av de bilar som jag skulle vilja ha i mitt garage.

Varför nu detta? Jo, två saker;
- Jag såg att bilen hade samma läderratt som jag hade på "lillebror", dvs min sportiga 2002 som jag for runt i som 20-åring. Den byttes ut mot en jätteliten ratt och orginalratten blev kvar i garaget.
- Jag hittade en annan blogg av någon för mig okänd som bygger BMW 2002 med samma upplägg som jag "min-P1800" och kamraten med sin "min P1800ES-73". Kopplar länk till vänster.


Ut i garaget... Oj vad dammig. Måste göras snygg igen. Smorde även in lädret med "bivax" som ska vara bra till allt. Den finns med i tillbehörskatalogen, troligen från 1969 då bilen var en -69;a. Priset för "läderratten" var då hela 185:-.


Var även i fotoalbumet och fotade av korten för att få en bild på hur den såg ut på plats.


Måste ju även ha exteriörbilder... Visst var den tuff.. Pärlemorvit... med klassiskt blårök ur avgasröret och extrautrustad med spoiler fram och hönstrappa på bakrutan.

lördag 28 november 2009

O mera målning.

Börjar bli tjatigt med detta småpetande. Men nu tror jag att jag har målat de delar som ska vara svarta. Nästa steg blir förhoppningsvis att montera broms/koppling/gasreglage osv. Det ytbehandlade ska vara klart, bara försöka få ihop logistiken så att de kommer hem.

Jag fick reda på att det blir bakläxa på några av artiklarna pga dåligt förarbete. Bara att hoppas inte det är några av grejorna som ska monteras ihop.

På vänstra bilden är pedaler, elcentralsplåten och bromsservoklockan svarta och fina. Till de grövre bitarna var jag och köpte svart maskinfärg som penselmålades. Förutom stötfångarjärnen på bild är även den tidigare så omtalade undertryckstanken numera svartmålad.

Började med rattkolonnen i väntan på att färgen ska torka. Rattkolonnen ställde till med riktiga bekymmer när den skulle plockas ur bilen. Den är delad mellan ratt och styrväxel, i delningen sitter en hardyskiva för att ta upp vibrationer. Sittandes i bilen var det helt omöjligt att dela rattkolonnen och medbringaren för hardyskivan, så jag fick ta sönder hardyskivan och dra rattkolonnen in genom torpedväggen och röret inåt.
Även sittandes i skruvstädet med hela verktygsarsenalen inspänd samt knackandes med huggmejsel trilskades den lille rackaren. Men denna gången var det jag som vann... Sedvanlig procedur med citronsyrebad i väntan på nästa steg.

söndag 22 november 2009

Reparation av säkringshållare

Det är en liten skada i den lilla säkringshållaren som jag tänkte göra något åt. Började i veckan och bygga upp material mha epoxylim.


På vänstra bilden syns det hur jag byggt upp material. Och en sån där dremmel är bra och ha, och det har jag ju... så med ett frässtål så formade jag vänstersidan efter högersidan på högra bilden. Är ni me´? Bara hoppas att det håller och sitter fast i bakeliten. Det lock som jag köpt på tradera, och väntar på, kommer att dölja att det är olika material.


Andra små delar är nylackad tändspole. Tänkte först bara tvätta av den men rätt som det var hade jag stålborsten i handen och den var plåtren, och nu svartmålad igen. Ja, det är något magiskt..

fredag 20 november 2009

Säkringshållare och svartmålning

Mest småplock har det blivit även idag. Kanske inte så roligt att titta på men jag lägger i alla fall ut några bilder.

Undertryckstank rengjord efter ha legat i citronsyra en vecka drygt. Det går riktigt och se hur porerna med rost blivit urgröpta och rengjorda. Måste nog fylla insidan med olja efter att färgen torkat ordentligt för att inte det ska bli ny rost på insidan. Med tanke på hur lite rostfärgat vattnet var när jag hällde ut det har tanken nog klarat sig riktigt bra.

Så, efter rengörning av tutdelar och relähus har de fått färg på sig.

Även säkringshållarna blev rengjorda och fick ett hastigt bad i syran för att lösa upp rosten på plåtblecken. Behövdes bara några timmar så lossnade det så lätt. Jag var rädd för att ha dem förlänge då det även äter upp förzinkningen. Se vilka fina säkringar jag fick tag på. Med små papperslappar inuti som beskriver amperetalet.

söndag 15 november 2009

Söndagspyssel..

Vad säger ordspråket.
"Du kan inte förlita sig på andra utan man får vara sin egen lyckas smed."
Nitning har jag aldrig gjort... före idag. Så för att få hjälp av värme utvidgningen i stålet måste man värma har jag läst mig till. Sagt och gjort, först såga till nitar av järnstång med dia 10mm. Sen värma... Jag gjorde en ässa av tegel och varmluftpistol. Det blir inte så varmt att materialet glöder men diametern på bitarna ökar tillräckligt för att det ska märkas när de ska in i hålen. Det borde räcka. Och sen skruv och mutter för att hålla ihop halvorna innan självaste jobbet börjar.

Så, första niten klar.. Det var en hel del bankande och man kan förstå att smedhalvorna hade grova underarmar. Mina kontorsarmar blev trötta efter bara en liten stund.
Så var det bara att grundmåla nitskallarna innan lackering. Men vis av erfarenheten av att det luktar lösningsmedel i hela huset så får det vara till en annan dag.

fredag 13 november 2009

Tidigare ägare

Försöker hitta något enkelt sätt att lägga ut de tidigare ägarna. Blir sådär.. Men det får duga så länge. Jag kanske tar bort inlägget senare om jag hittar en bättre metod.


Några intressanta iaktagelser är att det tog nästan ett år innan den blev registerad. Kanske användes den som utställningsbil i Västerås och Eskilstuna först innan chefen själv i Västerås började åka ståndsmässigt. En annan att bilen varit avställd sedan 1979. Efter det har ägandebytena minskat till var 10år innan dess var det nästan en ägare varje år.

Fredagsmys i Garaget


Under veckan har jag demonterat servocylindern eller om det kallas reglerventil. Det gick bra i början men när regleraxeln skulle bort blev det värre. En kolv intryckt i godset som ligger helt insänkt. "Knacka lätt mot en träkloss" stod det i manualen! Men när träflisorna yrde runt om mig var det dags att byta taktik. Värme funkade inte det heller... Så efter långt övervägande blev det borrmaskin och gängtapp för att få tag i den lille illbattingen. Och så var även den i delar. Till höger är den rengjord, men jag ser att jag får bakläxa på några ställen.


Annars började dagen med att hämta paketet på bussgodsterminalen. Se så finna gummidetaljer på torkararrangemanget.


Änligen lite plåtarbete igen. Skarvade på stödet för vänsterfoten med lite frisk plåt. Sen fick den tillsammans med undertryckstanken och pedalerna hoppa ner i citronsyrabadet.

söndag 8 november 2009

Reservdelarna har kommit.

Så har jag fått reservdelarna från VP och CVI. Men tyvärr ligger ett av dem kvar på bussgodsterminalen. Paketet ska hämtas mellan kl07 och 16 och betalas kontant!? Sån tur att jag har fredagarna annars hade jag fått ta ledigt för att hämta paketet!


Jag var även och hämtade reservdelar till torkararrangemanget i grannbyn, de hade en hel Volvo-avdelning. Även fyndet är med på bild. Jag tog bort den som var enklast att demontera , jag behövde ju bara de delar som var "lagade".

Så här blev torkarlänkaget efter ihopmontering och provkörning, ska bara kompletteras med nya gummipackningar så fort jag hämtat ut paketet på posten.
Förgiftade nästan familjen då jag grundmålade det som ska vara svart. Hela fredagskvällen satt vi i lösningsmedelsångor.... Fy --- vad det luktade.
Insåg när allt var klart att jag missat pedalerna! Det får bli en kväll till i "thinnerdimman" senare.

tisdag 3 november 2009

Beställning av bildelar

Så var det gjort. Första riktiga beställningen från VP och CVI.

Nu ska det vara beställt packningssatser till koppling/ broms med servo.
Även kofångarjärnens gummitätningar ska komma i ett litet paket tillsammans med torkarutrustningens tätningsartiklar. Nu ska det finnas att göra i garaget i några månader till.

- "Hoppas inte barna blir ledsna över att pappa fick alla julklappar i år."

Men helt säker är jag inte att beställningarna gått fram, då jag inte fått någon bekräftelse från VP, kanske blev det fel mailadress? Jag skickade i alla fall ett separat mail till dem och frågade om de fått någon beställning;-)

söndag 1 november 2009

Inget mekande denna helg

Så var det söndag igen.

Tyvärr inget P1800 skruvande denna helg då jag med familj varit och hälsat på vänner i vårt avlånga land. Men lite P1800 blev det då jag lämnade över det som ska ytbehandlas och så stannade jag till vid Biltema och handlade lite stålborstar för fortsatt rengöring av allehanda plåtbitar. Köpte även ett litet honingsverktyg som ska få göra fint i koppling-/bromscylindrarna så småning om.
Nästa steg blir annars att beställa packningar osv till monteringen.