söndag 24 januari 2010

Täthetskoll av värmepaket

Det är bäst att kolla så att värmeelementet håller tätt innan det skruvas ihop. Jag har funderat ett tag på hur man enklast kollar tätheten, tills jag kom på att koppla en avkapad cykelslang till båda anslutningarna. Ingen risk att man får för högt tryck och enkla anslutningar för att fylla luft. Och lagat punka på cykeldäck har man ju gjort förr.


Tror någon att det var tätt då! Nä..
Tur ändå att jag kollade.






Då fick jag prova min brännare! På med lågan och fram med tennlodet. Om sanningen ska fram så fick jag göra ett par försök innan det blev tätt. Man måste ju få lära sig också... Men nu ska det vara tätt igen. Hoppas bara inte att tenn är för mjukt så det blir nytt läckage efter en stund.

lördag 23 januari 2010

Lite mer småplock....

Så har grejorna från VP kommit! Passade på att komplettera med sånt som jag saknat på tidigare genomgångna bitar. Men nu har jag alla delar till värmepaketet förutom plåtbläck och skuvar som är iväg och förzinkas.

Här har jag kompletterat med returfjädrarna. Alltid lika kul och se de snygga HS6:orna. Jag blev inte klok på åt vilket håll brickorna skulle sitta. Den bakre förgasaren kändes naturlig.

Men på den främre var jag tvungen att vända brickans fjäderhållare nedåt för att inte fjäderna ska vara ivägen för vaccumslangen till bromsservot. Det ger en konstig fjäderrörelse, dvs nästan ingen fjäderkraft vid fullgas. Tips, någon?
Nu är i alla fall ventilationsgallret rent från all gammal färg. Jag tror även att jag listat ut hur den har sett ut. Man kan se på vissa ställen att det bryter igenom en kopparnyans. Det tyder jag till att den varit/är kromad men att endast det som inte är målat är polerat innan kromningen och det andra har en rå aluminiumyta. Tyvärr har tiden gnagt lite för mycket på det kromade och gjort porer i materialet. Jag vet inte just nu hur jag ska göra, omkromning eller polering av aluminiumet med klarlack? Det får nog vänta tills det är dags för ytfinish.

torsdag 21 januari 2010

Ventilationsgaller

Så går jobbet vidare med ventilationssystemet.

Men först har jag fått den bussningen jag beställde på volvo. Det kan vara ett tips för andra som jag gärna delar med mig av. 1320864 heter en artikel som finns i 940´s låsmekanism. Samma inner och ytter diam dvs 7mm ytterdia /4mm innerdia, skillnaden är att den gamla 658729-9 är för 1mm plåt och den senare för 3mm. Med en bricka på insidan med samma diameter som hålet tror jag det blir perfekt. Bara att hämta ytterligare 3st på volvo så blir det komplett.
Ventilationsgallret har jag behandlat i omgångar med färgborttagningsmedel. Ytterst ett lager svart för att bilen skulle se "modern" ut slutet 1970-talet.
Innan dess var bilen gul. Snyggt i början av 1970-talet.
Men den ska ju vara röd! Än återstår ett par behandlingar innan den är helt ren. En fundering som jag lagt ut på P1800 forumet är om ränderna ska vara högblanka eller anodiserade? Hoppas någon som har koll på hur den såg ut från början hör av sig.
Jag kunde inte låta bli de tråkigt grå ventilationsrören innan för instrumentpanelen. Jag provade med lite mineralolja ur smörjkannan! Jovisst, det sög åt sig som bara den och är nu svarta och blanka. På bilden är de fortfarande kladdiga av oljan. Även de gummerade?papprören fick bli insmorda och fick även de tillbaka lite av sin lyster.

fredag 15 januari 2010

Värmesystem målat

Idag har det blivit målning av detaljer till värmesystemet. For sedan runt på stan och försökte hitta ämne till bussningarna när det slog mig, det kan ju finnas några liknande bussningar på VOLVO. Efter lite letande i volvos reservdelskataloger såg det ut som låsmekanismen i en 940 skulle kunna ha en liknande bussning. 1st är nu bestäld och det är bara att hoppas de inte är för olika.

Så ser värmesystemet ut med lite ny färg på sig. Tidigare hade de en liten skvätt av alla tidigare nyanser som bilen haft genom åren.

Och även smådelarna har fått del av sprayburken. Även det svarta är målat. Bara låta det torka ordentligt innan det packas ner i väntan på packningar och skruvarna.

Jag tittade på bilder av en annan P1800 där verktygen låg fint upplagda i bagaget. Skruvmejslarna i verktygssatsen såg bekanta ut! Jo, visst hade jag både en stjärnmejsel och den vanliga liggandes i verktygslådan. Om man tittar riktigt noggrant står det VOLVO på skaftet. Jag hade ingen aning om att dessa var till volvon, eller vad jag fått dem ifrån!? Troligen ifrån någon 140´s som farsan hade på 70´talet. Tången till verktygsatsen hittade jag för ett par veckor sedan så den är redan på väg till förzinkning. Men om alla andra delar finns borde det även finnas en "hajskiftnyckel" någonstanns märkt med VOLVO?

tisdag 12 januari 2010

Värmesystem

Så har det gått en vecka utan uppdateringar. Mest beroende på att det inte funnits så mycket nytt att beskriva. Denna gång är det värmesystemet som har skruvats isär i sina beståndsdelar, bitar har skickats för förzinkning och en lång lista på delar att beställa identifierats med hjälp av reservdelskatalog.

En artikel har jag inte hittat! Bussningen för spjällaxlarna i plåtsvepet. Någon som har lyckats hitta en leveantör?

Fläktmotorn dissekerad, rengjord, uppsmord och numer monterad och väntar på resten av delarna.

De stora delarna helt nakna och liggandes i citronsyra.



Ventilationsuppsamlingsplåtbit grundmålad tillsammans med fläktmotorns täckplåtar.

söndag 3 januari 2010

Bränsletank och värmesystem

Nytt år och nya utmaningar.
Från att ha haft förmånen att skruva ihop rena snygga delar återgår jag till det normala...


Jag började året med att göra rent tanken. Den ser nästan kromad ut på bilden, men jag lovar att det finns jobb i "kanterna" på tanken. Dubbelplåten utanför sömsvetsen har fått mycket stryk under åren som gått. Den får stå i citronsyra, så får vi se om det går att lappa ihop. Det var även ett par småhål i ovankant, nästan som om något etsat sig ner ovanifrån? Jag plockade även isär tankgivaren och kunde konstatera att den fungerade. Bara att göra rent, men skruvarna fick åka i zinklådan.


Plockade isär friskluftintagen, mycket smuts och ytrost.. De fick göra skruvarna sällskap i zinklådan...Men först ett dopp i citronsyran ;-) Kommer att bli kalassnygga med nya packningar. Synd att de sitter under instrumentpanelen.

Den större utmaningen,eller kanske inte? Än har jag har inte funktionsprovat varken fläkt eller värmeelementet. Mycket gojjs finns det i alla fall.