söndag 28 februari 2010

Bagagegångjärn

Ojdå, idag blev det visst två uppdateringar. Jag tog tag i bagagegångjärnens ihopsättning under eftermiddagen, familjen iväg på äventyr och alldeles ensam hemma.
Sen var det ju hur de har sett ut som nya? Nit tror jag är det mest troliga så det får bli det. Tog även lite pedagogiska bilder ;-)

Fattigmanssvarv för grovformning av ämnet. En bit kamjärn var det som låg närmast till hands, hoppas inte det är för blött för att vara nit. 
Finliret gjorde jag med filen och borrmaskinen fastspänd i skruvstycket. Tänk den som ändå hade en liten svarv, så enkelt det hade varit.
Färdig nit och delarna liggandes bredvid. Bara att börja forma nitskalle med kulhammaren.
Resultatet sett från den ena sidan.
O den andra sidan. Blev riktigt bra tycker jag.
Gångjärnen får efter det hoppa ner i lådan för förzinkning.

Lite värmesystem osv...

Har fortsatt med lite småplock. Jag har inte velat börja med något stort innan jag kunnat avsluta de delar som är isärplockade redan. Egentligen vill jag börja med karossen igen! Men Kung Bore behåller greppet om Svedala.. 
Jag tittade till huven som jag svetsat i och kunde konstatera att den slagit sig "lite". Men ett anhåll och lillsläggan tillsammans gjorde underverk. För att få koll på kurvaturen mallade jag av den sida som var oförändrad med en träbit och med den som "rätskiva" fick jag koll på kurvaturen. Passade även på att slipa av två av färglagrena med roterande stålborste. Fy--- vad det dammade. Jag borde skaffa en ansiktsmask! Det smakade färg i munnen flera dagar efteråt. 

Innanför det gröna "tältet" står skönheten. Men för att komma åt den måste snön utanför smälta bort! Så det lär inte bli någon bil i garaget före midsommar!!
Värmepaketet har jag i alla fall skruvat ihop så långt det går. Då jag inte har skruvarna och plåtblecken innanför hemma kommer jag inte längre just nu.
Här är den tidigare omnämda plastbussningen monterad. Den var gjord för tjockare material, men med en bricka blev det kanon.
Gångjärn till bakluckan innan demontering. Det är någon som ersatt en av "lederna" med skruv och mutter. Är det någon som skulle kunna beskriva hur det har sett ut? En plåtnit? Bussning för frigång och skruv o mutter? Kom gärna med tips.
Nu saknar jag en liten svarv, tänk alltid är det något verktyg som inte finns i garaget ;-)

söndag 21 februari 2010

Örebromarknad

Det blev inte mycket handlat till Volvon på årets första marknad. Lite smågrejjor som ska göras iordning och en gitarr!? blev fyndat. Men jag har inte släppt tanken på de vita blinkersarna ännu...
Reflexfästena ligger i syrabadet och bakluckehandtaget är ihopsatt med rätt låscylinder och ligger i lådan i väntan på...
Gjorde nya fästen till batterihållaren i eftermiddag då det blev för skarp böj på de första. Nu är de uppträdda på ståltråd för att bli förzinkade så småning om.
Tittade även till huven och kunde konstatera att den behöver mer kärlek för att få tillbaka formen igen. Visst har svetsningen i förstärkningen gjort att forment har ändrats och dragit med sig huvens krökning på ovansidan.

onsdag 17 februari 2010

Motorhuvsinfästning

Smet ut en stund i kväll för att bygga ihop huvinfästningarna.

Så här blev delarna till huvens gångjärnsinfästning. Jag har svetsat och slipat ihop fragmenten till något som ska se ut som det gjorde en gång i tiden. Gjorde även hål för några pluggsvetsar som ska sitta i förstärkningsbitarna.  
Så här blev resultatet. Det återstår en del innan det går att lackera ;-) men det är ju mycket bättre än tidigare. Jag tog ingen bild på hur det såg ut innan jag slipade...
Om man ska se det positivt får jag mycket övning med sliptrissan, kanske skulle övningarna vara i svetsning istället!

lördag 13 februari 2010

Batterihållare

Efter ett första försök och trots möjligheten att köpa en bättre begagnad hållare till batteriet kunde jag inte låta bli. Den förra biten blev krokig som en banan efter allt bankande. Att bli besegrad av en liten plåtbit! Nä. Här gäller det att skapa ett verktyg för ändformningen,

En liten plåtbit i ett vinkeljärn, ett fyrkantsrör och skruvstädet. Så har man ett ändformningsverktyg. I det satt jag den bockade plåtbiten som skulle formas.




  
 
Efter att ha klämt ihop skruvstädet fick jag hjälpa till med huggmejseln. Det hade gått att göra en mer avancerad handel till verktyget men huggmejsel är bra grejjor...
Med hål borrat blev det riktigt bra. Jag fortsatte med att göra "skruvarna" till hållaren av bara farten. Jag gjorde dem efter som jag minns från någon bild jag sett, en 90graders bock och ett ändstopp. Tyvärr hade jag igen gängsnitt i tum så det fick bli M6 istället. Men en stor fundering är hur långa de ska vara? Jag gjorde längden lite på känn..
Tyvärr tog batteriet slut i kameran så endast det färdiga resultatet finns på bild. Den gamla hållaren är till höger i bild. Det blev riktigt bra om jag får säga det själv. Saknas lite färg på fästet och skruvarna ska förzinkas innan det är helt klart.

Jag fortsatte med den lösa plåtbiten till huven. Efter ett par dagar i syra badet och en omgång med stålborsten ser den riktigt frisk ut. Här är den en bit på väg men det återstår en del svetsning och slipning. Fick tips av en läsare att göra en förstärkning på baksidan. Jag tackar för tipset och hoppas på att få fortsätta imorgon om det går att få in mellan alla matcher och skjutsningar däremellan.

måndag 8 februari 2010

Omöjligt uppdrag?

Med värmesystemets skruvar och plåtbitar ivägskickade för att zinkas. Tanken liggandes i citronsyra.  Måste jag börja på något nytt...

Jag har under en tid gått och tittat snett på en gammal lagning av gångjärnsfästet på huven. En plåtbit svetsad över infästningen. Så kan jag ju inte ha det...






Bort med plåtförstärkning och så förstod jag vad den var till för. Bara fragment av infästning bakom. Det kan förklaras av gångjärnet som jag fick gymnatisera en hel del innan även det förzinkades tidigare i vinter.






Efter tvekan, i alla fall ett par sekunder, kom plåtsax och sticksågen fram. En viss undran om det går att få ihop igen finns...







Fragmenten ihoploppade och grovformade till ungefär som det sett ut en gång. Med alla bitar ihopsatta till en igen fick den hoppa ner i badet för avrostning. När den blivit fri från rosten tänker jag försöka helsvetsa alla småbitar.  Med ett gångjärn som går lättare hoppas jag inte att det ska bli något problem med hållfastheten, då det blir rätt sprött med en massa svets.

söndag 7 februari 2010

Nya tag.

Så var man hemma igen efter en "totalmakeover" på själen. Med en vecka i värmen med familjen så ska man väl orka igenom detta snökaos.
Eftersom jag inte varit hemma har det naturligtvis inte hänt så mycket i garaget
Men väl hemma tog jag en sväng till rörkrökarna för att höra mig för om lödningen av värmesystemet. De tyckte det såg bra ut och sa "är det tätt så är det". Det får väl vara bra då..

Jag började även känna lite på tanken igen. Den har legat i citronsyra sedan stålborstningen. Jag fläkte upp flänsarna ner mot sömsvetsen för att komma åt emellan plåtarna i vecket.






Borstade rent emellan och ..








Knackade ihop skarven. Jag la i lite svets i porerna som blivit i överkanten på tanken. Jag får väl göra ett täthetstest så småningom, det skulle förvåna mig om den håller tätt. Nu är den tillbaka i citronsyrebadet fast nu med syran inuti. Kanske läge att titta efter en som är fräschare under sommarens marknader...




Hade även slängt i batterihållaren i badet innan jag åkte hemmifrån. Bara med stålborste så blir den så ren så. Tyvärr var det lite för tunnt på sina ställen så jag gjorde en ny (den vänstra). Jag är inte riktigt nöjd då den blev som en banan, dock inte gul...
Jag gör nog en ny i istället för att banka mer på den. Jag ska även försöka lura ut ett sätt att göra präglingarna i ändarna lite snyggare än hammare och städ..