onsdag 28 april 2010

Våren är här...

En liten uppdatering, nu är det full fart! Men tyvärr inte med bilen i garaget...
   
 Moppetanken efter en vecka med citronsyra inuti, sen hälla i en näve av grannens gårdsgrus och skaka. Helt plåtrent, och nu är även en ny bränslekran inhandlad. Efter lite trixande med tändinställning och ytterligare rengöring av munstycke fick jag fart på motorn!
Men.... jag han köra 200meter sen stanna eländet! Kicka, springa, plocka isär och rengöra.... Nää. Sen kunde jag konstatera att tändspolen hade gått sönder! Nu står den inställd i väntan på ny inspiration, och fokus blir åter igen på P1800;an.
Åter ute i solljuset!
Härligt, men tyvärr kommer jag inte åt garaget då det är upptaget av uppdatering av hus! Inte nog med det, det är samma resurs till det som till bilen, dvs JAG. Men jag hoppas ändå kunna sticka emellan med lite bilskruvning.. Jag vill ju ta bort dörrar och axlar för att kunna få upp karossen på min rigg...

tisdag 20 april 2010

Lite of topic

I väntan på att få komma in i garaget måste jag ju ha något annat och lägga vantarna på. Efter att ha gått en vecka och väntat på de delar jag beställde från ebay.uk insåg att även jag blivit drabbad av vulkanaska. Naturligtvis funkar inte postgången heller då det inte går att flyga....
Då jag köpte en klassisk moped för ett par år sedan fick den bli ett mellanstick. Den gick naturligtvis inte och såg riktigt skabbig ut. Tanken är att bara få igång den och sen får jag se vad som blir av den.
Det är en röd Monarped mod 1221 av 1961 års model med en fläktkyld ILO motor. Det mest uppenbara felet var en trasig tandrem vilka kostar en förmögenhet om man ser till värdet på mopeden. Men med en ny rem inhandlad från Tradera satte jag igång förra veckan.

Med remen monterad kunde jag snart konstater att det varken fanns gnista eller kom fram bensin. Så, rengöra förgasare och fortsätta uppströms. Av bränslekranen och dess filter fanns bara skalet kvar. Filtret och det lilla röret som gör skillnad mellan reserv och på var helt borta. Sen var ju tanken full med gojjs. Här är tanken urspolad och fylld med citronsyra för att bli rostfri på insidan.
Efter demontering av tändsystem och rengöring mätte jag upp spolarna. Även kondensatorns anslutningar löddes om då det satt helt löst. Ett nytt tändstift och en grundkurs i tändinställning från någon webb entusiast. Så var det bara att starta med en provisorisk bränsletank... Nja, lite av och på av delarna och leta efter skruvar som bara var tvungna att ramla in där det var som trängst...
Så nu väntar jag på att citronsyran ska göra rent tanken och sen får det bli en ny bränslekran från den lokale cykelhandlaren, nog måste det finnas kvar lite reservdelar till dessa pärlor..

söndag 11 april 2010

Lågsäsong i garaget.

Det mycket annat som måste få tid nu när det våras så det har varit lågsäsong i garaget ett par veckor. Det tillsammans med det mesta småplocket börjar bli klart gör att intresset inte heller varit på topp. Men om 14 dagar hoppas jag få in bilen i garaget igen. Planen är att ta bort dörrar, fram och bakaxel, växellåda och kardan. Lyfta upp karossen på stativet och sen sätta fart med karosslagning. Vi får se om det blir som planerat.


Gjorde iordning lykthusen i alla fall. Det trots att jag köpte ett par nästan oanvända på tradera. Jag får väl skicka ut dessa för vidare försäljning senare. En av dem är en gammal med mycket tjockare plåt och tre justerskruvar. Någon som är intresserad?
Började även med att göra rent kofångarna. Inte heller helt motiverande då de måste kromas om innan de kommer att bli snygga. De har både bucklor och rostangrepp. Men de ska i alla fall göras rena från tektyl och annat gojs.
Så här långt gångna är de nu. Tvättade med förtunning, det blev riktigt skoj i garaget efter en stund. Undra om det är hälsosamt? Bättrade på yrseln med traditionella drycker lite senare på kvällen. De skulle tvättas av med vanligt vatten men det får bli i veckan som kommer.