lördag 29 maj 2010

Bakaxel borta och karossen monterad på ställningen!

Så var bakaxeln bortmonterad! Många skruvar som trilskades..
Men till slut kom vinkelkapen fram och så var den loss. En av bärarmarna var i alla fall ihjäl så det var ingen synd om den. Den mutter som håller högra bärarmen i karossen var helt omöjlig att få bort, så ett litet snitt och den var loss..
Här ligger den lös på garagegolvet. Ytterligare ett separat projket någon vinter...
Men det stora steget!
Nu är karossen upplyft på min ställning. Det gick åt två grannar för att få upp karossen. Först upp på bockarna och sen sista rycket upp på ställningen. Det finns lite jobb kvar, jag har ännu inte fått tag på saxdomkraften för att sköta justeringen av lutningen. Än så länge får bockarna var kvar som ändlägesstopp.
Det var förvånanvärt enkelt att luta karossen från sida till sida. Höjen på tröskelbalken kan justeras från 400mm till 1000mm. Kanon med riktig arbetshöjd, och det går att komma åt inuti hjulhusen;-) 

söndag 23 maj 2010

Framaxeln borttagen

Äntligen lite tid för bilskruvande. Balkarna som är en del i "ställningen" sitter nu fästade i underredet. Nu ska karossen "lättas" innan det går att sätta ihop "ställningen".
Så dags för demontering av framaxeln. En del riktigt fastsatta skruvar, men med ett långt spärrskaft från grannen och att gjorde jag rent skruvskallarna innan jag började gjorde att jag vann över alla skruvarna till slut. Ingen gick av eller blev runddragen! hepp.
Framaxeln helt loss, liggandes på garagegolvet. Jag lät så mycket som möjligt sitta kvar. Det får bli ett eget litet vinterprojekt att byta bussningar, P-ändar och allt annat som behöver bytas.

söndag 9 maj 2010

Växellåda och kardan borttagna ur karossen

I helgen har det varait full fart i tvättstugan med bortbilning av gamla golvbrunnar, för er som inte provat är det bra träning för underarmarna. Med garaget fullt med varmvattenberedare, tvättho och byggmaterial får jag vara ute i friska luften. Men jag måste ju få lite avkoppling då det iallafall är helg. Så har jag stal lite tid för att skruva P18.


Kardanaxeln lossades först, jag måste köpa mig en sats med tum-nycklar! Hittade en vad jag tror orginal VOLVO nyckel 1/2" som funkade. Tyvärr har någon skruvat med kardan tidigare med "mm" nyckel.. Runddraget... Men svetstången är min hjälte för dagen.
Tips; Nyp fast svetstången i muttern så mycket som du orkar. Sen kan de vara hur runt som helst, muttern följer med så fint så. Efter att skruven lossats kan en vanlig nyckel användas igen.
Och som alla andra redan vet sitter kardan skruvarna så tight att det inte går att få på en hylsa. Öppen nyckel är det enda som funkar.. Nästan iallafall....
Sen lossades växellådan också. Den verkar ha varit borttagen av tidigare ägare någongång då inga elektriska anslutningar var kopplade?
Växellådan rengörs med avfettningsmedel och högtryckstvätt så det går och ta i den.
Nu är det bara axlarna kvar i karossen.

måndag 3 maj 2010

Axeln förlorade!

Seger över materia!
Funderade under dagen på hur jag skulle angripa axeln till handbromsspaken. En påsvetsad bricka på axeln och en lånad slaghammare, det gjorde skillnad...
Sen fick jag rikta plåtarna runt om kring, men axeln lossnade.

söndag 2 maj 2010

Dörrar demonterade

Efter att ha hållit på med tvättstugebyggnation tog jag mig tid till lite avkopplande P1800 skruvande.

Dörrarna skruvades bort och ska så småning om plockas isär. Det kan bli nästa vinters projekt att rostlaga och få ordning på alla ingående delar. Handlade bättre begagnade handtag på tradera som kommer att komma till pass.
Lite mer smågrejjor som ska tas bort innan karossen är helt tom. Jo, det återstår några stora grejjor också.
Den här ställer till det för mig just nu. Axeln som håller handbromsspaken sitter som berget! Skruvarna lossnar så fint men när axeln ska dras ut blir det stopp! Jag försökte svetsa fast en skruvskalle för att på så sätt rotera den i handbromsspaken men tji.. den vreds av.. Men det är aldrig för sent att ge upp...
Jag får ta tag i den vid nästa tillfälle igen.