måndag 19 juli 2010

Hjulhuset klart!

Nu har det varit mycket svetsande.
- Hjulhuskanten har svetsats klart och slipats, blev riktikt bra om jag får säga det själv. Det slog sig inte alls av värmen. Svetsa, knacka på svetsen och så ta det försiktigt, kyla med en blöt svamp. Ja, alla trix på en gång.
- Alla ihoplappade delar har helsvetsats. Det blir nog flera meter svets tillsammans... Men nu har jag fått övning. Mindre och mindre slipande efteråt.

Här är innerskärmen inpassad med svetstänger. Jag har även gjort om den främre kanten av den yttre delen av innerskärmen. Det blev tydligt när jag fick en riktig skärmkant att passa emot att det inte var riktigt så som jag ville ha det. 
Innerbitar i bagaget inpassade.
Här kan man se skruvarna i hjulhuset som jag använder för att hålla ihop plåtarna när inte svetstängerna räcker till.
Så här ser det ut nu!
Innerskärmarna är svetsade både mellan inre och yttre delen. Fastsatt i framkant i tröskelbalken och förståss även emot hjulhuskanten. Lite slipning på en del av svetsarna som inte ville flyta ut riktig är det dock kvar.

Nästa steg blir att få klart högersidan av bagagegolvet.

lördag 10 juli 2010

Hjulhuskanten

Vad gör man när det är 30grader varmt och semestern just har börjat?
Jo, rätt svar är "går ut i garaget".

Lite uppmjukning med att lägga igen hålet för radioantennen vid c-stolpen. Det får bli någon typ av osynlig antenn till radion senare.
Sen tog jag tag i skärmkanten. Först svetstänger för att hålla ekonomiplåten på plats. Sen fixera med ett par plåtskruvar innan jag sågar igenom båda plåtarna med ett snitt.
Varefter jag sågade satte jag fast den nya kanten med en liten svetsloppa. Som ni ser försökte jag svetsa igenom färgen först.
Och som alla redan vet går det inte, det biter inte! Så det fick bli skrapning innan svetsning för att det ska sitta kvar.
Så har jag fått bort den gamla kanten och den nya är fastloppad med ett par svetsar. Efter kortet kompletterade jag med fler svetsar och det verkar som om det än så länge håller formen. Nu är det 1cm mellan svetsarna och för hoppningen är att det blir garageväder i morgon också.

tisdag 6 juli 2010

Mera hjulhus.

Så har mina skärmkanter och tröskelplåtar kommit hem. En lättare inpassning emot skärmen. Här har jag en av de större utmaningarna i närtid...
Hur gör man nu då?
Det jag har hört av andra som gjort tidigare är att bara använda så litet som behövs av ekonomiplåten för att få svetsen så nära falsen som möjligt. Kan det stämma? Det för att inte plåten ska få så stor möjlighet att slå sig!
Jag har gjort om ett par gånger till vänster i bilden. Jag bytte plåten närmast stötfångargenomföringen. Det slog sig ordentligt! Kapade bort och gjorde ett nytt försök, Nää. Kapa igen!!! Försökte kyla med tryckluft, Nja kanske lite bättre men efter att ha knackat på svetsen med hammaren och mothåll verkar det som att man motverkar värmekrympet. Ganska logiskt men mycket knackande!
Förutom att jag börjat helsvetsa alla egentillverkade delar, har jag även skapat ett avslut för att kunna sätta tillbaka alla plåtar igen.
Helsvetsa föresten, svetsa, slipa, svetsa och slipa... Tänk er fina svetsar som bara smälter ut i materialet!! Såna skulle man vilja kunna göra!!
I alla fall har jag kapat bort lite av tröskeln och lappat ihop de underliggande tröskelplåtarna så mycket så att det går att komma åt att skarva efter att skärmkanten är på plats.

Man kan även se att bilen är lagad tidigare med plasticpadding! Rostiga plåten inklackad och sen fyllt med plast!! Nä, fram med plåtsaxen.. Bort, bort med alla plastlagningar...