söndag 31 oktober 2010

Bakaxeldemontering

Så är jag igång med bakaxeldemonteringen. Först gjorde jag ett litet stativ för att slippa hasa omkring med bakaxeln på garagegolvet. Ett tjockTVstativ inhandlades på loppis för 15kr.Det blev en bra investering.

Här är resultatet av veckans inhopp i garaget bromsar och bärarmar demonterade. Så här i efterhand så är det svårt att beskriva känslan av att äntligen få loss både centrummutter och bromstrumma. De satt fast så att jag vara övertygad om att verktygen gick sönder när det väl lossnade.  Och då vara det ett skaft på över halvmetern och hela kroppsvikten uppepå gungandes......

Lite bilder på hur det såg ut innan är guld värda när det ska monteras senare...
Notera den rostiga konan på drivaxeln. Satt det fast tror ni...!!!
Nu ligger det mesta i citronsyrabadet för att bli avrostade under veckan som kommer.

Jag fick åka och köpa nya backar till denna säsong då de gamla visade sig läcka som fick till följd att frun och jag städade förrådet en kväll...Tänk vad lätt det blir att slänga grejor bara för att de är dyblöta av citronsyra.....
Nu får delarna jobba själva när jag är iväg och tjänar nya pengar till nya delar....;-)

måndag 25 oktober 2010

Säsongsavslutning och början på nästa.

Efter rostskyddsmålning av all ny plåt var det så dags att bygga ett tält för vinterförvaringen.  I år blev det lite större så att det går att gå raklång bredvid karossen. Kan vara bra om abstinensen blir för stor i vinter..
Men så är det då dags att börja den nya vintersäsongen.
Det börjar med bakaxel och infästning komplett med handbroms. Och även kardanaxeln kommer att få vara med från start.

Det kommer i och för sig att ta en stund innan det är dags, men vilken färg ska bakaxeln ha??
Den här är uppenbart motorröd? Var den även det som ny?
Men först blir det till att städa garaget!
Men det är så lätt att bli kvar vid datorn när det vankas städning....
Jag hittade några ytterligare entusiaster som renoverar och skriver om sina P1800-projekt. Jag lägger upp länkar så fler kan se vad de gör.Är det någon som känner igen sig skulle det var skoj om ni hörde av er.

söndag 17 oktober 2010

Tröskelbalk X klart?

Nu får det vara klart med tröskelbalken för ett tag.
A-stolpen ihopsatt och ytterplåten passar. Jag justerade även mellanplåts framkant lite och "tryckte" upp bocken lite och då passade delarna ihop. Kanten för innerskärmen är fastsvetsad och sedan har jag klämt ur det sista ur zinksprayen som grund innan rostskyddsfärgen som blir det sista innan vinterparkering.

Svetsade fast en plåt i passagerargolvet. Men, jag tvekar om jag inte ska ta bort mer av befintligt golv innan jag börjar lägga i plåt!?

torsdag 14 oktober 2010

Mera tröskelbalk IX

Nu är det snart 10st uppdateringar på tröskelbalken!
Hur mycket jobb kan det vara?
Nu har jag i alla fall svetsat nederkanten av inner och mellanplåten, vilket inte syns i bild.

Jag fortsätter att passa in ytterplåten och är inte riktigt nöjd ännu. En del som stökar är A-stolpens förlängning som blivit lite för stor. I kväll tog jag mod och kapade bort det som var ivägen. Det blir tyvärr ett lapptäcke men det kan inte hjälpas...
Det nya "locket" under tillpassning...
Som avkoppling gjorde jag den lilla plåtvinkeln som innerplåten ska fästa emot. En sträck och krymp hade suttit fint! Men sträck-delen fick skötas med hammare och städ, krymp-delen med skruvstädet så där lagom isär och knacka med pennhammaren.
Se bilden, riktigt skapligt tycker jag. 

söndag 10 oktober 2010

Tröskelbalk VIII

I helgen har det varit Nyköpingsmarknad med Volvofokus...
Tyvärr blir det mindre och mindre för varje år, att smågrejor som lätt kan skickas med post hamnar på tradera eller ebay förstår jag men var tar marknaden för de större grejorna vägen?
Men lite material till vinterns bakaxelrenovering fick jag med mig hem.

Över alla mellanplåtar och A-stolpförlänging sitter ju ytterplåten. Jag har sett att A-stolpförlängning en tog lite för mycket plats på bredden. Så för att säkerställa den delen, samt att jag vill göra förlängningen av ytterplåten när jag har en pressad ekonomiplåt att titta på.

Så började jobbet med ytterplåten.
Direkt insåg jag att den inte passar så speciellt bra! Den lånade plåtbiten passade med "sugpassning" men inte min ;-(
Jag fick börja med att "flytta" bocken som ger insteget 4mm för att den skulle komma i liv med bakskärmen. Det i sin tur fick konsekvenser på den snygga svängen vid dörrinfästningen som fick göras om en hel del.
  
Jag mallade med den bortsågade delen av framskärmen för att få jogglingen till skarvarna på rätt ställe.







Men trägen vinner!
Så blev resultaten med bitarna ihoppunktade. Även bakdelen fick modifieras för att passa men inte så mycket som denna del. 
Nu har jag en del svetsning att göra, både på den nya biten och den uppsågade A-stolpförlängningen.

söndag 3 oktober 2010

Tröskelbalk VII

Jag fick hela söndagen i garaget! Lycka..
Det första jag gjorde vara att göra om förlängningen av A-stolpen emot tröskelbalken. Jag hade varit för optimistisk med plåtsaxen och den hade blivit för liten emot det kvarvarande av A-stolpen.

Sen är det ju det där med rostskydd!?
Det blev biltemas kallzink och rostskyddsfärg på de ytor som kommer att vara inåt i tröskelbalken. Hoppas det gör någon nytta... 
Efter målning på insidan svetsades balken under förarstolen tillbaka. Jag var orolig för under-upp svetsningen men det blev riktigt skapligt denna gången. Lite kanske det syns på bilden.

Även innerplåten fick ett skyddande lager med zinkspray på sig och senare även rostskyddsfärg för att stå emot rosten lite bättre.
Förstärkningsplåten innanför A-stolpen skarvades med lite frisk 1mm plåt innan allt börjades sättas ihop till en balk igen.  
Nu är de flesta av bitarna på plats.
Mellanplåten är helsvetsad i ovankant emot den gamla och A-stolpens förlängning är även den svetsad. Det som återstår nu är att svetsa pluggsvetsarna i underkant.
Ytterplåten får vänta till nästa säsong men jag räknar med att göra de små plåtvinklarna till skärminfästningen och innerskärmen innan jag går på passagerargolvet.