söndag 28 november 2010

Bakaxeln svartmålad

I veckan gjordes ett studiebesök i ett större garage med hel massa entusiaster. Det fannas alltifrån jänkejärn till traktorer i kategorier från utställning till bruks via rally.. Vilken massa glädje... Och så fanns det en hydraulpress till mina bussningar!! Denna gång vann jag fighten.... 
Ytterligare en seger har gjorts i veckan när jag äntligen fick loss pinjong medbringarmuttern. Halvmeter stång och 85kg dödvikt gungandes innan muttern ville ge upp fighten, men nu är den loss. 

Sen har det blivit slipning av bakaxel, fy vad det ryker och dammar.. Ena sidan av kopparna till infästningarna för reaktionsstagen var lite för rostiga för att det skulle kännas bra. Så de fick hoppa i skrotlådan och nya tillverkades i 1.5mm plåt. Kanske lite i tunnaste laget men betydligt stabilare än det som satt tidigare.

Nya koppar tillverkade, jag gjorde ett hål för M10 skruv för att hålla ihop delarna under svetsningen.
Så här blev det efter svets och hålborrning med stegborren. Efteråt blev det lite slipning så att svetsarna inte börjar äta gummi när allt är på plats.
Sen så överger jag den röda bakaxelfärgen och målar den svart istället. Tänk så bra det ser ut med lite färg. Nu börjar det bli läge och beställa lite nya slitdelar... Eller kanske kan Tomten bidra så här i juletid...

måndag 15 november 2010

Bärarmar nästan klara..

Förra helgen skrev jag brev till de flesta av alla gamla ägare, tro det eller ej. Jag har fått svar! Och inte bara det, jag fick ett kort också på bilen där den bara är ett par år gammal och en liten anekdot om en dikeskörning med intryckt tak som följd. Det förklarar varför det är så tjockt med spackel på taket. Nu hoppas jag på fler brev från tidigare ägare. Hoppas ingen tar illa upp att jag lägger ut bilden på bloggen och att jag skrämmer bort någon annan som eventuellt skulle kunna ha en bild från förr. Är det någon som misstycker är det bara att maila så tar jag bort den. Men tillbaka till garaget...
Här ligger bärarmarna och reaktionsstagen iordninggjorda. Egentligen är det bara reaktionsstagen som är iordninggjorda. Bärarmarna var genomrostade så det fick bli nya istället med de gamla omtagen. Men nya orginalbussningar och muttrar är det överallt.
Bussningarna till reaktionsstagen gick jag bet på, men jag har blivit lovad en date med en riktig hydraulpress. Då ska vi se vem som vinner...
Jag gjorde även iordning bromssköldarna och fjäderkopparna, men hur kul är det att se dem?!

söndag 7 november 2010

Bakaxel ned upphängning

Jag hade tänkt lossa medbringaren på pinjongaxeln idag.. Gick bet!!?
Det började så bra med att jag gjorde ett mothåll för att kunna hålla fast medbringaren för att sen inse att jag saknade en 6-kant hylsa. Jag provade en gång med 12-kant men efter att den släppt en gång så väntar jag tills det går att hitta en riktig hylsa..
Att göra ett bra jobb med riktiga verktyg är ingen konst, det är att göra samma jobb med skräpverktyg som är konsten...
Övergick till att stålborsta av de delar som legat i citronsyran i veckan. Det dammade så att jag inte såg väggarna när jag tittade upp!?Och så smakar det slipdamm i munnen hela kvällen. Kanske skulle använda munskydd??
I alla fall så är det mesta grundmålat, några bitar fick en ytterligare sväng i badet innan de är helt klara.