onsdag 29 december 2010

Bakaxel klar!

 Efter julfirande så är det dags att skruva ihop bakaxeln med nya grejor. Det tog en stund innan jag fattade att båda sidor måste vara på plats innan jag kunde mäta axialspelet på drivaxlarna. Jag var övertygad om att de levde sitt egna liv och kunde inte heller läsa mig till det i servicelitteraturen. Men efter ha provat upptäckte jag att de jobbar ihop...drivaxlarna.  
Nya bromsrör tillsammans med de nya hjulcylindrarna och bromsbackar ger en riktigt snygg helhet som förpackas i väntan på den stora monteringen, om några år.....
Bäst att sätta på en lapp om att det ska fyllas med olja innan det går att åka någonstanns..


Nästa delprojekt blir kardanaxeln. Den får samma behandling som de andra delarna. Skruva isär / Göra rent / Måla / Beställa de delar som ska bytas / Montera och till sist beundra.....
En och annan funderar får det bli däremellan förståss för det är ju aldrig bara och.....

tisdag 21 december 2010

Kallt i garaget!!

Kallt i garaget och Julstök har gjort att det varit lugnt i garaget ett tag nu..


 Jag frågade om någon visste hur veven ska se ut och jag fick svar. Tack! Jag har också fått veta att min domkraft är av senare slag, men det får jag leva med, tills vidare i alla fall...
Men det är svårt att inte kolla vidare...
Efter att ha fått måtten på veven och kollat i reservdelskatalogen och jämfört med ritningen ovan blev jag fundersam på bockradierna? Varför skulle de använt olika radier på samma ämne? Det borde betyda verktygsbyte i tillverkningen? Verkar omotiverat..
Med måtten från skissen och nästan skalenligt gjorde jag en egen skiss. Håll till godo.
Om ni undrar hur det gick att kallbocka 12mm stång??
Som alla andra vet och nu även jag går det inte!! Jag måste ha hjälp och värma ordentligt innan jag provar igen...
Något litet måste jag ändå göra.
En av bromssköldarna med nya cylindrar och bromsband. Rena grejor kan man inte få nog av...

lördag 11 december 2010

Handbromsen klar.

 Jag efterlyste en ersättare till distanshylsa 653576-9 i tidigare inlägg, hör och häpna! Det finns en ersättare enligt VOLVO som heter 1588548 som GCP har i sitt sortiment. Bara att beställa alltså..
Så här blev handbromsmekaniken efter att rosten fått maka på sig och lite färg har kommit på istället. Bara att lägga i lådan i väntan på montering....
Jag var och rotade fram domkraften i lådorna och hoppas någon har ett kort på hur veven till denna ser ut? Om den inte är allt för komplicerad hade jag tänkt göra en själv om någon kan bidra med lite måttuppgifter..
Och om någon kan bekräfta om det är rätt modell till en 61'a? 

söndag 5 december 2010

Handbromsdetaljer

Tillsammans med bakaxeln måste även handbromsdelarna bli uppsnyggade. Här är hela mekaniken upplagd för identifiering.

Alla delar plockas isär och borstas med roterande stålborste för att bli fria från rost. Även bakfjädrarna har fått samma behandling. De såg inte så fräscha ut men efter att ha  haft dem liggandes i citronsyra och borstat bort rosten ser de efter målning riktigt snygga ut igen.
Alla andra delar upphängda på tork i lampskärmens raster....
Tänk vad kul det är med hela och rena plåtbitar...
I stången under golvet och även i handbromsspaken sitter det en nylonbussning med art nr 653576. En av dessa var sprucken och gick i bitar. De verkar inte finnas som reservdel längre. Någon som har något tips på liknande detalj?