söndag 20 februari 2011

Första dörrstommen klar!

Vintern håller ett stadigt grepp vilket ger garagetid på helgerna med plåt och svetsjobb. En och annan promenad får man väl klämma in för att få lite ljus på sig. Kod70 diskussionerna har fortsatt och den lokale lackeraren har lovat komma förbi under veckan och mäta av nyansen. Bara hoppas att det kommer att fungera och ge ett bra resultat.  Men det var ju plåtjobb också...

Den redan tillbockade underkanten fick lite ytterligare formning innan jag blev nöjd. Sedan svetsades den ihop efter att den provats emot dörren.
Bitarna renkapads och punktades fast. Den gamla delen från innsidan har tillbringat veckan i citronsyra badet för att bli riktigt rostfri.
Efter helsvetsning och slipning av svetsarna sprayade jag kallzink på den plåtrena ytan. Det får vara tillräckligt tillsvidare. Nästa steg på denna dörr är att kapa dörrspegeln vid mittvecket och ersätta med de hemmatillverkade. Men jag kommer att vänta med det ångestskapande snittet tills efter att ha gjort motsvarande upplagning av den andra dörren.
Sen återstår den C-formade plåtlisten för gummilisten. Är det någon som sett om de finns att köpa fortfarande?

onsdag 16 februari 2011

Första dörren på gång.

Jag måste bara göra en liten uppdatering efter att ha jag fixat det främre hörnet. Helnöjd faktiskt! Det blev en riktigt konstbit med vinklar och präglingar om vart annat. Och nu sitter den på plats!
Även de andra bitarna runt gångjärnsfästet sitter på plats.

söndag 13 februari 2011

Dörr utan återvändo...

Efter att ha varit på Örebro Veteranmarknadsdag, utan några större fynd tyvärr, tillbringade jag söndagseftermiddagen i garaget. Fick påringning av en ytterligare entusiast och jag hoppas att vi tillsammans ska kunna lösa receptet på Volvos färgkod 70. Är det någon som redan har det, hoppas jag ni kan dela med er? Annars blir lösningen att med spectrogram scanna av en del som behållit orginalfärgen genom åren. Förslaget är att använda framkanten på bagagerummet emot baksätets ryggstöd.

Men det är långt kvar till lackering!!! Först dörrarna....

Underkanten på dörrarna har ju sett sina bästa dagar. Jag klippte ut en plåt att börja göra en undersida av. Trots att jag har kantbocken var det inte helt lätt då bockarna ligger tätt ihop. Det finns ju ingen plats att klämma fast biten i emellan bockarna...
Sen är det ett område med friforming! Tillslut kändes det som om det var tillräckligt likt för nu. Det får bli lite till hamrande innan jag är helt nöjd.. 

Jag vek upp kanten i underkant med en falstång och sågade bort den  rostiga underdelen. Jag gjorde snittet i underkant för att behålla så mycket av den kvarvarande plåtens styvhet.



Sen ger det ena det andra..
Underkanten på det nedra gångjärnsfästet var inte så fräscht som jag önskat! Så för att komma åt får man ta bort en liten bit och inse att man måste ta bort en liten bit till osv...
Jag tog tillsist bort en del av ytterplåten. Då tanken är att byta nederdelen till de jag gjorde förra helgen kan det inte vara hela världen.... 
Efter mycket om och men fick jag sätta fast första plåtbiten!
(Den lilla under gångjärnsinfästningen....)
Nu är det bara resten kvar och så har jag ju den andra också. Det är skönt att ha något att lägga händerna, eller hur ni!

söndag 6 februari 2011

Dörrspeglar!

Jag började dagens beting med att slipa bort all färg och spackel från den sista dörren. Det ryker och luktar f.n i hela huset efteråt. Inte många plusspoäng från resten av familjen....
Konstaterade att underkanten av dörrspegeln är helt slut. Dels rosthål och innan dess har någon tidigare entusiast slipat bort gammal rost så det är tunnt även där det inte är rostigt.
Sagt och gjort, och så börjar ekonomiplåts tillverkningen.
Första tanken var att göra ca 15cm plåtbit och försöka helsvetsa efter dörren.  Med viss tvekan satte jag igång och göra en mall för att bocka uppviken. En plyfaskiva som blivit över funkar bra. Bara att rita av och såga ut med sticksågen.
En helslät plåt på dörrarna funkar ju inte, det vet ju alla..
Så genom att bocka/bända plåten växelvis i 45% vinkel emot längdsriktningen får jag till en dubbelkrörkt yta som ger stabilitet till dörrsidan. Prova själva får ni se..
Här någonstans insåg jag att jag borde kunna göra en hel dörrsida istället för bara den understa biten. Med skarven emot det stora vecket borde risken för att det slår sig bli minimal.
Kanterna bockas upp emot plywoodskivan med hjälp av hammare och mothåll. Mothållet mest för att inte skivan ska flytta sig så mycket när hammarslagen kommer...
Det blev ju riktigt bra!
Tyvärr använde jag en för liten plåt när jag började.. Det skulle ju bara bli de första 15cm;arna!!
Så den första biten fick gå i skrotbingen och med en bit som övning gjorde jag två nya. En för varje dörr. Naturligtvis fick jag göra en större mall som tog med gavlarna också.
Jag måste få tag i en falstång och falsa överkanterna sen ska det bara vara att kapa bort det gamla och punkta fast de nya dörrsidorna. Jag tänker mig att det blir dubbelplåt och punktsvetsar för att minimera riskerna att det slår sig.

lördag 5 februari 2011

Fönsterskenor

Resultatet av veckans kvällsjobb i garaget. Bakre fönsterskenor iordninggjorda och målade. De var tidigare förzinkade men det får vara tillräckligt med kallzink och täcklack.
Fästena i överkant på skenorna var både spruckna och saknade delar. Den ena fick agera mall för den andra och med plåtsax och svets går det att trolla fram nya delar.
Vid nästa beställning är det bara att lägga till nya filtlister till skenorna, de gamla duger inte till något.
Fästet till den främre fönsterskenan har efter ett hårt liv gått i delar!
Då får plåtsaxen och kantbocken komma till nytta och vips har jag ett nytt T-spårsfäste.
Några svetsloppor och så har jag två fästen igen, en för varje sida..