söndag 29 maj 2011

Bakre tvärbalk och så A-stolpen..

Helgens jobb blev att svetsa fast den bakre tvärbalken i chassit. Sen var tanken att helsvetsa den innersta av tröskelbalksplåtarna. Men då hände det jag väntat på länge nu.. Gasen tog slut... Jag får vara glad att jag hann med tvärbalken.
Istället fick det bli pappslöjd..
Tidigare har jag bara börjat med en plåtbit och låtit biten växa fram successivt. Men med vetskapen från andra sidan att A-stolpens infästning i tröskeln är lite komplicerad, gjorde jag en pappmall. Det ska gå att göra hela biten i ett stycke. En liten triangel blev jag tvungen att komplettera med i mitten.
 Avritad på plåt och utsågad med sticksågen, bara att börja vika ihop..
Efter lite bockning och kompletterande med triangelbiten blev det riktigt schysst. Jämför med den rostiga delen ovanför.
Nu skulle man haft lite gas kvar i flaskan så att det skulle gå att punkta ihop delarna.
Med denna delen i stort sätt klar kan jag kapa rent för att kunna jobba vidare med plåt två på tröskeln inifrån räknat. Fast först gas och svetsa klart förståss..

tisdag 24 maj 2011

Tvärbalkar på vänster sida.


En vardagskväll i garaget!
Men golvstödet i framkant gjorde jag i helgen. Vi är i den lilla trekanten mellan längsgående balk och golvet. Även där var det rostigt! Ett snitt med kapen och så passa in lite ny plåt så blir det helt igen..
Kvällens jobb blev att svetsa fast den främre tvärbalken med domkraftsfästet. Delarna fanns sen tidigare men längsgående balken fick jag allt laga först.
Jag gjorde även mitten tvärbalken. Ska bara sätta fast ett gänggods för handbromsspaken och så ska den passas in på plats. Men det blir nästa gång....

lördag 21 maj 2011

Så börjar bitarna komma på plats.

I veckan som gått har jag fuskat lite med innerplåten. Jag fäste fast delarna i eftermiddags. Även den främre delen av vänstersidan närmast hjulsprutet har fått en liten hjälpande plåtbit. Nu ska det finnas något att bygga vidare på på utsidan.
Torpedväggens anslutning till golvet vid förarsidan är uppkapat fram till frisk plåt. Men golvet emot tröskelbalken är utom räddning. Slätplåt eller beställa från någon leverantör?? Det är frågan det? Undrar om det går att prägla dessa rillor hemma.....?!
Den gamla tvärbalken är bortkapad och ny fastsatt med tänger. Men den längsgående balken måste få lite kärlek innan allt går att sätta ihop igen.

söndag 15 maj 2011

Sidbyte!

En hel helg med familjen borta på idrottsevenemang och klädshopping. Och jag fick vara hemma....

Det var ett par saker som saknades innan högersidan var färdig. Svetsa färdigt bakskärmen, ett litet hål i golvet och en gänga för dörrbelysningen.
Dörrbelysnings muttern började jag med i tron att jag skulle kunna bränna igenom plåten och på så sätt få fast en mutter på baksidan.
Nää, funkar inte. Det blev ett större hål och svets i kanten på muttern.
 Efter lite slipning blev det så här. Inte så tokigt..
Som sista moment rensade jag gängorn med ett 3/8" UNF snitt som ska passa till dörrkontakterna.
Och sen skulle bilen vändas!
Kalla hit grannarna och så ut i solen och snurra ett varv på garageuppfarten.
Högersida rostlagad fram till torpedväggen med framskärmar osv...
Inne i garaget igen och börja kapa i vänstersidan.
Denna gång blev det inte så mycket funderande innan varje snitt. Bara att sätta intill vinkelkapen sågnistorna flyger! Bakre delarna av tröskelbalken uppsnittad fram till frisk plåt.
Den främre delen är lite värre angripen men det skiljer inte så mycet från högersidan. Det är bara att plocka bort bit efter bit, som att skala en rutten lök...
Det ska finnas friskt innanför allt det ruttna...
Man kan ju även skymta lite rödfärg under all rost. Det finns hopp!
Resterna av tröskelbalken och fram och bakskärm utlagda på golvet. Det som ser ut som jord har även det varit tröskelbalk.

söndag 8 maj 2011

Närmar sig finalen på högersidan

Idag har jag gjort ett mastodontpass i garaget. Strålande sol och varmare än det varit på hela året. Vad gör man då, jo.. Man tar en heldag i garaget...
Först kapade jag bort det rostiga... fast bara på höger frambalk förståss. Annars hade det inte blivit mycket kvar ;-)..
Jag var lite orolig att det skulle bli instabilt med bara fragment av balken kvar, men det kändes stadigt hela tiden.
Balken lagas i med en 1,5mm plåt som bockas, mest för att slippa svetsa underifrån någonstans varvet runt...

Tvärbalken på plats.
Efter mycket funderingar, mätande på gamla kort, räknade och tips från bloggläsare fick det tillslut bli 75mm från kanten till mitten på domkraftsfästet.
Sen fortsatte jag med insidan. Den plåt som tillverkades och svetsades fast i höstas kapades nu loss och kastades i skrotlådan. Jag var aldrig nöjd med passformen och skulle aldrig satt fast den.
Så här ser det iallafall ut på insidan numer med nya plåtar. Det återstår ett litet hål efter tröskelbalkskanten sen ska högersidans golv vara klart!

Sett från utsidan.
Både tröskelbalk och tvärbalk med golv så att passageraren kan bromsa ordenligt utan att trampa igenom golvet....
Och så en liten återblick!
Jo, det gick och återskapa högersidan även om det såg riktigt dåligt ut.
Snart dags för vänstersidan... Samma jobb väntar men jag gissar att det kommer att gå fortare då jag skapat det flesta delarna samtidigt som högersidans. Och så behöver jag inte tveka så mycket då jag gjort allt en gång tidigare.

tisdag 3 maj 2011

Domkraftfästen

Så är det dagsatt svetsa fast domkraftfästena på främre tvärbalkarna. Men är det någon som skulle kunna ta ett mått från en av längsgående balkar till centrum på domkraftsfästet? Tyvärr slägde jag de gamla rostiga utan att tänka på att ta måttet !! Dumt....

söndag 1 maj 2011

3:e gången gillt...

Efter lite funderande bestämde jag mig för att såga bort plåtbiten, som inte ville följa karosslinjerna, igen och börja om istället...
Punktade fast och sågade bort igen... Det var en lurig bit det där...
Nu efter 3:e uppfäsningen, som ser bra ut :-) lät jag den vara punktad. Och så får den vara ett par dagar och mogna.
Det kanske är ett bra tips; Punkta bara fast bitarna och gå sen ifrån ett tag. Så att man inte luras att svetsa fast allt på en gång.... De blir sällan bra då..:-(