söndag 29 januari 2012

Fortsatt jobb med styrväxlarna..


Nu ser lagerbanorna lite bättre ut, dock inte prefekta. Jag ville inte ta mer då jag gissar att det kostar någon annanstans. I alla fall fick jag möjlighet att sätta upp axlarna i en svarv. Och när de snurrade slipade jag med ett slipstift för att få bort det värsta. Sen ett tag med smärgelduk för att få till ytan. Jag passade på att göra båda två när jag hade chansen.
Huset eller husen med lock och pitman armar rengjorda och nymålade med svart färg. Efter att ha kollat i servicemanualen såg jag att de hade varit svarta som nya. Nu ligger de i väntan på beställning av nya packningar innan de är helt klara. En av dem får väl bli reservdel, eller om den kommer ut på tradera så småningom....
Den ena hade en fastoxiderad skruv i fästtornet som skulle räcka till en hel novell...Men till slut vann jag den fighten....

tisdag 24 januari 2012

Ytterligare styrväxel...


Jag fick tag i en annan styrväxel.
Tyvärr.....Jag kunde inte hålla mig.. så nu är även den i småbitar...
Tänk vad mycket enklare det är andra gången. Helt isär på någon timme...

När jag skruvade i sär denna började jag fundera på hur de har sett ut när de var nya. Den här har mycket svart färg kvar på huset. Så mycket att jag misstänker att den varit helsvart från början. Är det någon som vet?
Tyvärr var inte heller dessa lagerlägen helt utan anmärkning.  Men jag tror att jag förstår vad som hänt.. Pluskabel till tutan genom rattstången och jordningen i rattstången. All ström till tutan genom lagrena! Det ser ut som brännmärken och avstånden stämmer med lagerkulorna. Konstigt nog syns inget varken i ytterringen eller kullager. Det borde vara ett generalfel på alla bilar med styrsnäcka så det kanske inte är något att bry sig om?

söndag 22 januari 2012

Framaxelbalken

Efter flera varv i citronsyrebadet med stålborstande mellan gångerna lade jag på ett lager med etsande grundfärg. Riktigt skönt och jag tror att det var den sista delen som krävde stålborstning för denna gången. Dags att tvätta kläderna inför monteringsjobben senare.

Sen två varv med penseln med svart maskinfärg. Får det bara torka ordentligt så kommer det att bli kalas.
Alla skruvar o muttrar, bläck och shims, körde jag iväg till ytbehandlaren för förzinkning. Nu saknas bara en beställning av packningar och bussningar, så ska det bara vara finmek kvar på framaxelbalken med allt som ska vara på.

Det ser även ut att lösa sig med styrväxeln, då jag fick tag i en annan. Så nu har jag valet att göra rent på utsidan på den nya, alternativt donera de saker som vara dåliga på den ursprungliga. Lutar åt att behålla min med "rätt" datum på...

söndag 15 januari 2012

Styrsnäcka

Den sista delen i framvagnen isärskruvad!
Styrsnäckan, eller styrväxeln kanske den kallas, i sina beståndsdelar.
Riktigt kladdig inuti! Rostblandad olja, kladdig och illaluktande!!Det var nog tur att jag skuvade i sär den så att den kan bli rengjord ordentligt.
Orsaken till knastrandet har i alla fall lokaliserats. Så här ska inte lager banorna se ut. Det konstiga är att kulorna ser inte lika dåliga ut?
Men, hur gör man nu? Jag har bara hittat kulorna som reservdel och kollar man i SKFs eller någon annan katalog finns det inga vinkelkontaktkullager med Øi 22mm?? Øy 47mm och L~10mm??!
Har någon av er något uppslag?

tisdag 10 januari 2012

Pitman arm

Nu är den loss!
Det fick bli en spindelledsavdragare från jobbet som gjorde jobbet...
Helt enkelt var det inte ändå, ett par smällar på sidorna och uppe på! Men sen så släppte den taget från splinesaxeln....

lördag 7 januari 2012

Styrning

Det var ett tag sedan senaste uppdateringen.
Här är länkarmarna. De är rostiga, men känns solida så de får duga med lite färg på och nya gummitätningar på lederna.
Hjälpstyrarmen isärplockad inför rengöring och målning. Lagren känns helt ok, lite nya tätningar bara så får den leva kvar.
Styrapparaten blir nästa utmaning. Det hugger lite när jag vrider på rattstången så jag gissar att den vill ha mer kärlek än jag hade planerat.
Första motgången blev borttagning av pitman-armen..
Jag måste skaffa en bättre avdragare då de jag har orkar inte...Det sitter så in i ....
Den får ligga tillsig ett tag...
Läget på framvagnsbalken. Denna sida har varit i citronsyrabadet ett tag, och efter en omgång med högtryckstvätten blev den så här fin. Andra sidan ligger i badet och gottar sig... Jag bättrade på syrahalten vilket har gjort susen.