söndag 30 september 2012

Slipdamm....

Jag började slipa bort färg och spackel på taket i veckan. Mycket damm blir det... Hela garaget täckt i ett tjockt lager slipdamm.
Jag har länge gått och tittat på de djupa sprickorna i spacklet på taket och funderat på att slipa det plåtrent och nu är det gjort. När jag väl börjat var det bara att fortsätta. När väl spacklet var borta syns det att taket har varit intryckt någon gång. Troligen i samband med en dikeskörning 1965, som en tidigare ägare har beskrivit i ett brev. Några lätta slag med gummiklubban underifrån gjorde att jag minskade behovet av spackel i framtiden. Men det finns mer att göra innan jag är helt nöjd. Men det får vänta till nästa år.
Då hela garaget var fullt med damm fick karossen lufta sig lite medan jag växelvis sopade och blåste rent med tryckluftspistolen.
Senare fick jag även på lite grundfärg på taket.
Nu har jag bara lite obehandlad plåt kvar i motorrummet innan jag kan ställa ut karossen under skärmtaket för vinterförvaring.

lördag 22 september 2012

Grundmålning av framdelarna

Säsongen börjar lida mot sitt slut. All naken plåt behöver ett skyddande lager av färg på sig för att klara vinterförvaringen.
Jag slipade även bort all gammal färg på huv och frontplåten för att få en slätare yta. Det är riktigt roligt att se formerna återkomma, tänk vad lite enhetlig färg kan göra trots att det bara är grundfärg.
Det under huven återstår innan det går att ha karossen ute under vintern utan att rosten ska få fäste igen.

måndag 17 september 2012

Mer justering av fronten


Nu var det ett tag sedan senaste uppdateringen. Mycket annat som
vill ha uppmärksamhet. Sen har det gått ganska trögt i garaget senaste veckorna.


Kanten emot huven har sett bättre tider. Plåten innan kanten var genomslipad och hela överdelen på fronten har mist sin spänst. dvs mycket mjuk och formbar, fast ibland vill man ju att den ska behålla formen....
Så då är det väl bara att tillverka en ny kant med början från en rak bockad profil.
Här skulle det varit mycket enklare med en krymp o sträck. Men med en miljon hammarslag får man i alla fall en sträck. Om man sedan viker plåtkanten med en polygrip får man en enklare krymp..
Första försöket ligger lite högre upp på huven. Ner viket blev lite dåligt så jag gjorde en ny. Båda är falsade för att sitta under den gamla plåten.
Inpassad för att följa huvens linje med en jämn springa.
Det som syns på bilden är inte första försöket...
Sen fylla i alla plugghål med svets och sen slipade jag bort all gammal spackel. Det mesta av vågigheten på plåten var gammalt spackel..
Med ny kant så fick hela ovandelen en helt annan spännst och håller emot om man skulle råka sätta händerna på kanten.

söndag 2 september 2012

Batterifacket

 Nu missade jag att ta en före bild. Men bakstycke och botten var söderrostade och en reparationsplåt var popnitad för att det inte skulle vara hål rakt igenom....
Bara att borra bort svetspunkter och sprätta bort den gamla plåten.
Mäta upp och rita ut på en slätplåt och så bocka till kanterna. Vips har man en ny ekonomiplåt som skulle kunna ha kostat en femhundring...
Lite svets och zinkfärg så är det klart.
Fast lite mer jobb var det allt, men det vet ju alla som provat....
Fortsatte söndagseftermiddagen med att svetsa klart framdelen. Sen sattes mitten fast i fästet mellan sandplåten och kylarbalken. Återstår lite finjustering innan linjen i underkant sveper helt jämn från höger till vänster sida.