torsdag 22 november 2012

Kabelpiskan..



Nu var det ett tag sedan senaste uppdateringen igen. Helgen upptogs av en sväng till "Människobyn" för förlustelser.
I veckan har det mest varit småjobb. Givaren till varvräknaren är på "diagnos" hos en kunnig. Och så spänd väntan på Västeråsmarknaden för att leta nya delar, etc..
Kablaget åkte ner i diskvatten och fick ligga till sig ett par dagar. Sen ett varv med högtryckstvätten. Det blev faktiskt riktigt rent!
En sväng till bygghandeln och köpa ett par skivor gjorde att jag kunde få till ett stort bord för att dissekera kabelhärvan. Kablaget skruvades upp på skivan och efter stor vånda skar jag upp resterna av orginal kabelstrumpan i tyg.
Nu byter jag de kablar som är stela av ålder och värme. Löder på nya stift och funderar på hur jag ska kunna få ihop detta till en kabelhärva igen. Ska jag använda nylonstrumpa eller isoleringsband?? Det är frågan. Eller?? Än är det inte för sent att köpa ett nytt? tillsvidare löder jag nya stift där det behövs...  

söndag 11 november 2012

Mera paneljobb..

Varvräknaren verkar fungera. Jag lödde bort lodklumparna som satt som motvikter och direkt blev varvräknaren mer distinkt. Här med 10,6 mA visar mätarn ~3000rpm. Nu är det bara att kolla så att det är liv i sensorn.
Annars är det bara vattentempmätare med eterfrågan och en lite tveksam oljetrycksmätare innan alla instrument är OK.
Nästa på listan är då kabelhärvan. Inte så rolig....
Först har den fått en bad i vatten och diskmedel för att bli lite renare. Kabeldamasken i tyg verkar ha sett sina bästa dagar och det är väl bara att jaga fram en ersättare. Jag såg även att det var några kablar som skulle behövas bytas ut. Undrar om det går att få tag på alla färger??
Jag börjar även snegla på instrumentpanelen.
Galonklädseln funderar jag på om det går att få mjukare med rödsprit och glyserol.
Sen är frågan om jag ska bygga tillbaka till "utan rattlås". Det verkar vara en uppdatering som fler har gjort. Man ser det på att det sitter  en träimitation istället för den blanka aluminumpanelen. Sen kan man fundera över precisionen vid ombyggnaden. Det ser inte så snyggt ut i alla fall....

fredag 2 november 2012

Mera instrument


Under veckan som gått har jag fortsatt med att plocka med instrumenten.
Hastighetsmätaren var bara att göra rent. Jag provade med borrmaskinen att den fungerade, och jodå. Lugnt och fint kom den upp till 90km/h med borrmaskinen på fullvarv. Väg och trippmätaren räknade även de upp ett par hundra metrar. Det måste vara den största justeringen på mätaren sedan 1979!!

Tyvärr har det inte gått lika bra med tempmätaren för vattnet. Efter att ha fått hål på kapillärröret med en gitarrsträng, lött ihop och fyllt med aceton provade jag. Tyvärr räcker inte acetonet till att mäta i området mellan 70 till 100°C. Kanske blev det inte helt fyllt?? men jag letar vidare efter eter.. Någon som kan ha en eterpatron i lådan till en gammal diesel motor??
I väntan på att få ihop tempmätarna har jag plockat isär varvräknaren. Någon har tidigare öppnat och sedan satt mätartavlan upp och ner?? Eller hela mätaren upp och ner för att tavlan ska bli rätt, välj själv...
Den funkar i alla fall! Enligt specifikation ska den visa 2800rpm med 10mA matning. Dvs 4.5v batteri och 470Ω --> U= R*I från skolan ger 9.6mA. Och tänka sig ca 3000rpm på nålen. 
Men än har jag inte kollat 25mA som ska ge 7000rpm, men för det måste jag ha lite andra motstånd.
Innan jag är helt nöjd måste jag även kolla den lilla boxen som sitter i fronten. Till det krävs en pulsgivare som kan ge +12v i 0-->200Hz, även där ska 2800rpm eller ~90Hz ge 10mA. 
En lite fundering som jag inte har någon lösning på är de små lod klumparna som sitter som motvikter i mätaren?? Ska de verkligen vara där?? Nålens noll läge känns inte distinkt och troligen borde dessa lod klumpar bort?
Finns det någon som plockat isär en varvräknare som vet?