söndag 30 december 2012

Ännu mer instrumentpanel.

Jag fortsätter att laga panelen efter de brutala justeringar som är gjorda under åren. Här har någon installerat en radio med endast en yxa som verktyg...
Jag har två fronter att välja mellan men jag tvingas använda den som täcker mest. Dessutom tycker jag att den passar bättre till panelen i övrigt med sina gråa fält. Den andra är mer Amazon, eller hur..
Efter lite lappande och en skvätt färg ser det lite bättre ut.

Sen är det de blanka partierna som ska ha lite puts. Autosol och diskvatten var grejen för dessa delar. Ser ut som nya förutom de hål som inte ska vara där och yx-mannens egna signatur i radiohålet.
Sen kunde jag börja montera ihop delarna igen. Det är en härlig känsla.
Som syns på bilden har jag låtit en del av patinan vara kvar på baksidan av panelen, rost skulle man även kunna kalla det. Men jag vill inte ta bort den snygga märkningen med #118 som var ritad på delarna.
Jag kan inte låta bli att ta med denna skruv, eller egentligen en i varje ände av panelen. Hur tänkte de?? En skruv med mutter där både skruvskallen och muttern är helt dold för alla typer av verktyg?? Det är tur att man har några extra leder i fingrarna...
När monteringen var påbörjad är det svårt att sluta.
Nu saknas bara olje/vatten-tempmätaren och så ska några icke orginalhål täckas. Ett i vänstra nedre panelen och ett till höger om radion. Men hålet där kontrollampan för ev överväxel ser ut att vara orginal men vad ska sitta där när det inte finns någon överväxel?? Någon som vet? Sen hade jag missat att måla luftdysorna, så de ska få lite färg på sig innan det är helt klart.
Och så återstår ju kablaget, då är ju frågan om det ska fästas i panelen innan bilen eller tvärt om. Det är frestande att koppla allt bakom panelen när den ligger löst. Men för det saknas kabelstrumpan... alltid är det något. Men till slut ska alla bitar falla på plats, men det får bli nästa år det...

Gott Nytt P1800 år alla bloggare!

fredag 28 december 2012

Mera kablage och instrumentpanel...

Jag fick hem rättmärkta kablar från England före jul. Så nu har jag  alla färger som behövdes för att byta ut mina tidigare skarvade. Och så en riktig kabelskotång och riktiga klämda kabelskor!
Alla grenar är tejpade med textiltejp från sportaffären, samma tejp som man kan ha till klubbor etc.. Då återstår bara rätt kabelstrumpa för att kablaget ska vara helt klart.
Skivorna jag haft som bord har nu blivit hyllor i extragaraget. Det gav lite extra golvutrymme för färdiga detaljer.
Instrumentpanelen är delad sedan någon vecka tillbaka och smörjs in med rödsprit/glyserol blandning för att bli lite mjukare. Aluminiumdelarna i bakgrunden ska även de bli rengjorda, men det hans inte med idag.
Här är dagens jobb. Jag har bestämt mig för att bygga tillbaka till "utan rattlås". Jag saknar fortfarande lite grejor men det ska väl gå att hitta så småning om. Det jag känner till just nu är övre rattkolonns fäste, det är tydligen lite annorlunda. Och så tändspolen med wire.
Men först justerade jag infästningen av tändlåset. Det verkar som om det behövdes rejäla justeringar av instrumentbrädan för att få fast det nya tändningslåset.
Sen klippte jag till några plåtbitar och som punktades fast. Med lite  slipning blev de riktigt snygga.

söndag 23 december 2012

Instrumentpanel

Inspirerad av både P1800-73 och Elof uppdateringar vill jag önska alla bloggvänner en God Jul. Även om det varit stiltje på uppdaterandet har det trots allt hänt lite även hos mig. Som ni sett i kommentarerna har jag fått leverans av både Eter och nya kablar till kabelhärvan, och det jobbet har jag kvar till helgerna.
Jag gav mig på instrumentpanelen då allt annat stod still ett tag i väntan på leveranser. Kul märkning av panelen, det verkar som om de har haft oordning i flödet vid Jensenfabriken. Min bil har ju nummer 115, men vad jag förstått från boken "Från idé till prototyp och produktion" verkar det ha varit lite av det. Oordning..
En torr panel med en ful spricka på nederdelen. Och så var den skör så att jag knappt tordes ta i den.
Jag smörjer in den med jämna mellanrum med en blandning av hälften glyserol och rödsprit i hopp om att den ska bli lite mjukare. Och den känns faktiskt lite mjukare efter ett par "behandlingar"...
Så blir den svart igen!
Snön lyser vit på taken heter det ju..
Men blir det för mycket rasar taket.... eller kan det vara Tomten som har för tung säck som försökt ta sig upp till skorstenen??
Rasade gjorde det i alla fall!!? och en det blev en bula till i taket. Tur i oturen var det inte helt slätt tidigare så det kommer att krävas lite kärlek under sommaren för att bli slätt igen...
Taket är fixat i alla fall, så nu ska det tåla både snö och Tomte...


tisdag 4 december 2012

Lite småplock och så kablaget

Så har det gått en tid sedan senaste uppdateringen igen. Men det verkar vara stiltje på flera P1800 adresser...
En liten samling delar som jag fick med mig från Classic Marknaden i Västerås. En eller till och med två tändare, oljetryck mätare och så en liten backlampa. Sen ett tändlås till ombyggnaden av instrumentpanel. Men än saknar jag tändspolen.
Tändarna, en sprillans ny där jag satte på knoppen och kromringen från en trasig. Och så en ihopplockad av det bästa från alla de jag hade. Det lutar nog åt den helt nya då den aldrig varit i närheten av en cigarett.

Kablaget ser det inte ut som om det har hänt något alls med....
Men alla kablar är nu identifierade, förutom en violett/svart 4mm2 som slutar vid kontakterna vid höger strålkastarlampa. Vad kan den vara till??
Kabelskinnen är uppsprättade och de ihopsmälta delarna utbytta. Allt till och från tändning, generator och startmotor är nya. Samt några till som verkar ha fått en för hög belastning någon gång... Kabelstammen genom tröskellådan hade troligen fått smaka på värmen ifrån någon tidigare svetsning, det var en mer eller mindre solid klump mitt på... Nu är de utbytta. Tyvärr har jag inte fått tag i den tvåfärgade kabel som det ska vara utan fått skarva på en bit på mitten för att ha rätt märkning i ändarna. Men jag har en tråd ute som kanske kan leda till nya trådar... Nästa steg blir linda isoleringstejp runt kablarna. Jag hittade tygtejp med klister på ena sidan i sportaffären. Tänka sig att de i alla fall har något intressant i sortimentet..
När det var tråkigt att skarva kabel växlade jag med och fixa till backlampan. Inte NOS, men kanske tillräckligt snygg för att täcka det redan borrade hålet i vänster bakstötfångare..