söndag 27 januari 2013

Of Topic denna helg med Monarped

I väntan på ett annat växellådslock, jag hoppas att det dyker upp ett i veckan, tänkte jag ge moppen lite kärlek. Fick tag i denna för ett par år sedan och efter att ha gjort rent förgasare och tank fick jag fart på den. Jag var ju även tvungen att köpa en ny primärdrivnings rem och sätta på plats. Jag han köra nästan 200 meter innan tändspolen gav upp! Så var det roliga slut...
Efter att ha letat på marknaderna, då jag ändå var där letandes efter P1800 delar natruligtvis.. I alla fall har jag fått tag på en tändspole. Men är inte vevaxeln lite glapp!? Om man skulle ta och kolla!??
Det var ett tag sedan jag öppnade en moppemotor. Ilo har jag faktiskt aldrig skruvat med förut. Det är inte så mycket lösa delar. Och så är det vanliga spårlager på vevaxeln! Man minns Puch´s lösa rullager.....
Som vanligt bara att börja med att tvätta delar. Massa ingrodd oljeblandad bensin och snuskig olja från anno dazumal. En hel del fibrer var det spritt i hela motorn. Gissar att det är från en gammal primärdrivningsrem.
Nästa steg blir att beställa nya lager och packningar. Man kanske ska läsa på lite om hur man får en tvåtaktare att andas lite bättre....Nä, jag får inte tappa fokus från Volvon.
Men man måste ju ha lite att göra under tiden man väntar på nya delar.

söndag 20 januari 2013

Mera växellåda

Med växellådan rentvättad och med nymålad med röd motorfärg såg det ut att bli en bra dag i garaget i dag. Bara byta packboxarna på in och utgåenda axel. Samt de andra o-ringar etc som är med i satsen..
Dammtätningen vid växelspaken verkar inte finnas som reservdel och då får man uppfinna något själv.
Jag kom på att jag hade en rulle med laglappsgummi i skåpet. Klippte till en överstor bit och trädde över växelspaken. Lite dubbelvikt fick det bli för att ge ett överskott till "mittdelen". Men tyvärr han jag inte prova om det fungerade för att...
sen skulle bara de lösa delarna skruvas ihop. Visst kändes det mjukt men jag var helt övertygad att det var den nya korkpackningen som gav vika. Sen knäppte det till och då insåg jag att jag missat att få in växelföraren i läge....
Några väl valda ord och så var det bara att plocka ihop för denna gång... :-(
Någon som kan tänka sig att sälja ett växelförarhus/lock??
Så här långt hade jag kommit.
Det ser ju snyggt ut men tyvärr med trasigt lock....
och spaken var ingen idé att sätta dit.

söndag 13 januari 2013

Växellådan

Jag har försökt datera min växellåda och få koll på om den varit med från början. Det visade sig i alla fall vara en M40 trots att det sitter givare för överväxel i växellådslocket. Lite lustigt verkar det vara då både lock och rör har andra artikelnummer ingjutna än de som reservdelslistan beskriver. Mitt lock har 380208 och växelrör är märkt 380202 medan det i reservdelslistan står 380207 resp 380209?? Lite för nära för att det ska vara frågan om ersättningsnummer, varianter??
Jag har skurat växellådan och kopplingskåpa med avfettningsmedel för att få bort all ingrodd skit. Här är växellådan rengjord och lite lösa delar bortplockade.
Lite färg på växellådshuset, nya packningar och så skruva tillbaka det bortplockade så är den klar.
Jag kommer att låta kontakterna för både överväxel och backlampa vara kvar. Man vet inte, man kanske springer på en överväxel i framtiden. Och backlampa har jag ju skaffat. Jag gissar att den matas med ström från bakljuset och sen en jordsladd kopplad till kontakten i bakkant på växellådan.
Även växelspaken isärplockad och numera rengjord, och så har de yttersta delarna fått lite färg på sig. De borde egentligen skickas till förzinkning men det är lite för lite för att det ska vara värt besväret.
Här skulle jag vilja ha tag i en ny dammtätning (666916) men den verkar inte finnas som reservdel. Har någon erfarenhet om det går att göra en egen av en gummibit? Kanske cykelslang??

lördag 5 januari 2013

Dragkrok och nästa delprojekt

Inte ska väl en P1800 ha dragkrok?
Jag vet faktiskt inte om jag ska ha den kvar men då den suttit där sen 1965 och det står 1200kg i regbeviset blir jag tveksam. Den är inte helt olik "Bröder ohlssons BOH" som finns i forumets underlag men då med max 750kg. Och 1200kg är inte fel om man vill hänga en trailer med tidstypisk sportbåt efter...Men å andra sidan vill man ha 1200kg efter sig endast sittandes fast i bagagerumsgolvet. Ja, nu är kroken i alla fall iordninggjord.
En garagebild kan vara bra så här när det mesta snart är genomgånget. Här är tänkt att bilen ska bo så småningom tillsammans med Hondan, Moppen och alla däck...
Den nya hyllan med nästan alla delar som är färdiga i respektive låda. Snart bara inredning kvar! Fast det finns ju saker jag vill förbättra på de delar jag redan gått igenom. Men jag gissar att det hör till....
Nästa delprojekt blir växellådan.Förhoppningen är att det ska räcka med en penselrenovering med nya tätningar på in och utgående axel. Vi får se...
Det är en låda utan överväxel då bilen är specad P18394 vänsterstyrd undan överväxel, det borde vara rätt. Men här funderar jag på om det ändå inte hänt något under alla år. Vad är det för kontakter i bakkant på växellådan och även en på ovansidan? Inte var det då några sladdar med i kabelhärvan och inte heller på elschemat?

onsdag 2 januari 2013

Instrumentpanelen klar!

Efter mycket letande lyckades jag få tag i en skvätt Eter! Tack!
Hur gör man då?
Jag provade några varianter som inte gick först. Men tills slut lyckades det.
Först tog jag bort bulben och tömde ur Acetonet jag provade med tidigare. Det visade sig att det inte räckte till för att mäta ner till 70°C. Så med bulben lös borrade jag ett 1mm hål i toppen. Sen lödde jag ihop alla delar när systemet var torrt.
Det var då det trickiga började. Fylla genom 1mm hålet gick ju bra, hela 1.5 cl får plats, så nu har jag Eter så att jag kan starta serietillverkning.
Snö finns ännu så att jag fyllde en bytta för att kunna hålla bulben kall. Men det gick inte att bara löda ihop hålet då trycket ökar direkt i bulben så fort lödkolven kommer i närheten.
Det blev till att flytta sig till skruvstädet. Forma en mässingsspik som en pil och knacka fast i hålet. En snöboll runt bulben och så gick det att löda fast spiken. Och så naturligtvis klippa bort det som sticker ut.
Sen in i köket och koka vatten för att justera mätaren både vid 100°C och 70°C. Även det var lite trickigt men det gick till slut. Felet var att jag hade varit på justeringen allt för mycket när jag provade att använda Aceton istället. Det fick jag betala för nu....
Jaha, då var det bara att montera sista mätaren i instrumentpanelen. Så var den klar för att packa ner i lådor och förvara tills det ska monteras på bilen.
Det är förvisso några fula hål som ska täckas, men det får vara än så länge. Jag har en tanke om en snygg ägarskylt och några blanka täckbrickor. Sen återstår ju förstås textilkabelstrumpan som jag får jaga vidare...