söndag 24 mars 2013

Fortsättning bagagerum


Först göra klart bagagerumssidorna.
Förra helgen sågades alla delar ut i masoniten, den lilla hyllan för domkraften täljdes fram och de små blecken inhandlades. Så på med kontaktlim. Sånt på sprejburk, fantastiskt smidigt! får se om det håller över tiden. Sen limma galon och nita fast alla plåtbitar. Och så modärn dämpmatta på baksidan. Det är inte enligt Jensen spec, men det kommer att se helt och rent ut i skuffen.



Lunch?? Nä, men man kanske skulle ta sig ett järn...
Tänk att de flesta har en ässja på altanen!!! Fram med grillkol och tänd på..
Fungerar perfekt att hetta upp järnstång så att det går att forma. Hjälper man till med varmluftspistolen så går det i ett nafs.. Och skulle man behöva kyla någon del av järnet är det ju tur att det finns lite snö kvar, även i slutet på mars....
Två rundstänger i skruvstädet, sen är det bara att göra de former man vill ha.

Lite ämnen till fortsatta arbeten. Överst kroken till reservdelshållaren. Det blir en modifierad PV krok som efterliknar de som satt lite senare än 1961.
I mitten det som ska bli en hjulbultsvev. Jag ska bara försöka få tag i ett fälgkors att offra för att få tag i hylsan.
Underst ligger ämnet till domkraftsveven.  

Ihopsvetsad och så med lite färg på ser det ut som det är tänkt. En "orginal" domkraftsvev och reservhjulshållare på tork.

lördag 16 mars 2013

Bagagerummet



Snart är det tid för att göra klart karossen. Men jag kan inte bara hålla på med moppen fram tills dess. Nu får det bli inredning i bagaget som ska göras i ordning. De ser inte så roliga ut, buckliga och nötta av alla år, men de är kompletta och orginal från 1961. Visst finns det ny att köpa, det kanske blir senare, men nu blir det att tillverka kopior.
Även verktygen och reservhjulsinfästningen får vara en del i detta projekt. Tanken är att använda tallriken från en PV444 och göra en variant som i alla fall kan hålla reservhjulet på plats. Domkraften är av nyare utförande och saknar dessutom vev, så det blir ett eget ihop kok till en början. Jag fick ett par bilder från vår nestor i P18-branschen som visade hur det ska vara, men i väntan på att de rätta grejorna ska dyka upp får det bli hempul.

Jag kopierade formen från mina orginalare till masonit. Tanken är att de ska kläs med galon, eller vinyl i skinnimitation...
Jag försökte provmontera dessa på bilen, men hur är det tänkt att montera den vänstra?? Helt omöjligt att komma förbi tankröret!  Det måste nog bli en liten skarv på dessa kopior någonstans gissar jag....
Även fästena kopieras för att inte förstöra orginalet. De var förresten så rostiga att det är nog bäst att de får vara ifred. Även de små hållarna för vev och hjulmutterverktyget fanns i den lokala järnhandeln. I valet mellan storlekarna 10mm och 13mm valde jag fel... Det ska vara 13mm....Bara att handla nya på måndag...
Sen även lilla lådan som håller fast domkraften, jag passade på att göra två när jag var i farten. Tyvärr har jag fel domkraft som då inte passar.. Men vem vet kanske springer jag på någon senare....
Jo, moppemotorn är nu ihopskruvad med nya lager och annat nödvändigt innehåll. Det får nog bli ett litet mellanstick ändå med denna och skruva fast motorn i ramen så att man kan få höra lite tvåtaktsknatter fram till våren.

söndag 10 mars 2013

Lite moped igen...

Man kan se det som övande inför genomgången av all inredning. Jag slarvade med fotograferandet under iordningsställandet av mopedsadeln. Men innan hade ett råttbo sett bättre ut.
Handlade lite galon i tygaffären, skummgummi i biltillberhörsaffären. Sen bara malla av den gamla sadeln och så plocka fram symskinen. Det värsta är att få i tråden in genom nålen..
Jag hade även planerat för att sätta ihop mopedmotorn i helgen men delarna kommer väl i veckan istället. Bra med ett parallellprojekt när jag inte vill dra igång något större innan karossen ska in i garaget igen.
Jag har några dåliga samveten kvar med belysningen som jag tänkte ta tag i. Nummerskyltbelysningen har jag två av som jag tänkte göra iordning. Sen skulle jag vilja ha tag i ett par bättre bakljus. Mina är allt för noppriga...
Och vad jag har letat efter det där lite svampiga gummit som används för tätning till lampglasen. Rätt som det var kom jag på att det fanns närmare än jag kunde ana... Känn på musmattan får ni se!! Perfekt material, bara pilla bord den hårdare plasten med trycket på och så fanns det även en tejp att fästa med.
 

söndag 3 mars 2013

Fördelare

Istället för att fortsätta med tankarna blev det en genomgång av fördelarna som jag samlat på mig under åren. Även om orginalmotorn för länge sedan byts ut så vill jag att fördelaren är så rätt som möjligt.
Från höger är det en VJU4BL33 som fanns bl.a på P1800 Juni-60 till jan-62, vilken är den jag tänker använda. Övriga är en JFUR4 som enligt en del listor även kallad VJUR4BL33?? det blev jag inte riktigt klok på.. Men den användes i alla fall en kort period mars-63 till jan-65, dock inte på någon P1800.  De andra satt på B20 från -65, 0231146026 och 0231146098.
Renborstad och med ett tunt lager mattsvart och nya tänddelar från Västeråsmarknaden blev den så här fin. Ska bara skruvas fast på motorn. En liten fundering som jag inte löst ännu är hur vacumslangen ska kopplas ihop med insugets undertryck? Är det via matningen till vacumservot för bromsen, eller??