måndag 29 april 2013

Inpassning av framskärm

Dessa delar av tröskelbalken är det som tar emot när skärmen ska  in emot skarven i underkant. Först borra bort pluggsvetsarna och sen kapa bort plåten, men det fick jag inte med på bild.
Trots att det mesta innanför är bortkapat når inte skärmen riktigt in till skarven. Är det tröskelplåtarna som trilskas igen?? Det var en hel del inpassande för att få dem att passa i ovankant. Underkanten har jag inte haft något att jämföra med vid framskärmen. Jag gissar att jag får vänta på NOS trösklarna för att mäta hur stor kanten ska vara. Eller kanske det finns någon som kan ta ett mått från skarven till vecket för att avgöra om det är skärmen eller tröskels som felar....
Men sett framifrån ser det ut som om det skulle kunna bli riktigt bra.
Skärmskarven behöver lite massage för få en jämn och fin springa. Men än har jag inte kollat emot huven. Många ställen att ha koll på blir det..

söndag 28 april 2013

Då var vi igång igen...

Runt hålen till huvgångjärnen var fullt av utmattningssprickor. Hålen var förstorade, olika på båda sidor. Jag gjorde ett par nya hål och svetsade in i balken.
Ovala fick det bli då det säkert fanns anledning till att de var uppförstorade. Det hade blivit lite roströda strimmor efter vinterns förvaring på de ytor som inte var behandlade med annat än zinkprimer. Som tur var är det bara ytligt och försvinner direkt med stålborsten.
Jag passade på att lägga igen en hel del hål som troligen används för extra tutor, lampor eller vad det kan ha varit. Även plåten under kofångaren fick lite massage för att linjerna ska hänga ihop.
Det egentliga jobbet som jag undvek denna gång är att få ihop skärmar, dörrar och tröskellåda på ett snyggt sätt.
Mina egenhändigt skarvade tröskelbalkar tillåter inte skärmen att nå in till svetsfogen. Tanken är att det blir ett par snitt och så svetsa tillbaka allt igen på rätt ställe. Men för att det ska bli helt rätt har jag handlat ett par ytterligare tröskelbalkar, då med den främre delen som saknades på VP´s tidigare varianter..
Troligen jobbar jag vidare med mina trösklar och använder de nya som mall. Men man vet aldrig....

söndag 21 april 2013

Sommarsäsongen 2013 har börjat

Det har varit dåligt med uppdateringar ett tag. Jag har väntat på att snön skulle försvinna så att det skulle gå att få fram karossen igen.
Under väntan har jag städat ur garaget och så pillat lite på moppen. Nu ska den fungera motormässigt i alla fall. Jag missade att fota innan den blev förpassad till det andra garaget.
Men nu har det skett! Karossen är inne i garaget och säsong 2013 kan börja.
Målet är att skärmar och dörrar ska vara inpassade och att insidan ska vara målad innan snön kommer.
Jag har även bytt till mig en tidig domkraft, tack Mark!
Den kommer att pryda högersidan i bagaget.
Men nu är det plåtjobb som gäller ett tag. Jag ska även gå på svetskurs i veckan, hoppas att jag gjort rätt hittills??!

söndag 7 april 2013

Bränsletanken

Innan jag går in på helgens jobb måste jag lägga upp en bild på vänstra bagagerumssidan. Nytillverkade vevar för både hjulbultar och domkraft, snyggt så det förslår...
Den nya tanken då.
Efter att ha skrapat bort underredsmassa och butylmatta från tanken visade det sig att den är helfräsch! Visst på något ställe var det lite ytrost och någon liten buckla, men det är försumbart.
Efter att ha tvättat bort resterna från underredsmassan med förtunning blev det ett varv med stålborste.  
Sist penslade jag på ett lager med ny färg. Visst skulle det varit sprutat för att få till en slätare yta. Men undertill ska det ju på ny massa och på ovansidan ska det vara både butylmatta och bagagerumsmatta. Så det är bara ni och jag som kommer att veta om att den är penselmålad...
Så när den får torka blir det ytterligare delar som ska lagras för ihopmontering så småning om.

måndag 1 april 2013

Mer bagagerumsfixande


Mellan påskägg och övrigt helgfirande har jag haft syslöjd. Fram med sax och symaskin. Resultatet blev ett reservhjulsskydd. Det ser inte helt original ut då det krävs större symaskin för att sy genom karosseripapp. Men det gör nog sitt jobb att göra bagaget mer ombonat.

Jag fick ett trasigt fälgkors där jag kunde använda 19mm hylsan till att göra klart veven. På bilden svartmålat och hängandes på tork.
Även en tur till nostalgimarknaden i Motala har hunnits med i helgen. En liten trevlig marknad,men tyvärr inga intressanta P1800 delar. Men det behövs inte någon marknad för att det ska finnas P1800 delar! Tack Tomas. Sen hanns även med ett besök på museet, helt fantastiskt! där skulle man kunna gå i timmar..
Nästa projekt är ännu en tank. Denna är mycket fräschare än de andra jag påbörjat, känns bara som om den ska göras ren och målas med ny färg. Det luktar till och med gammal bensin om denna.