onsdag 28 augusti 2013

Så höger sida igen..

Mycket småplock denna vecka. Svetsa gamla skruvhål i motorrummet är inte något kul att visa på bild.
Men jag har justerat in framskärmarna på både höger och vänster sida. Skruvat fast dem med plåtskruv så att jag har fast förutsättning för dörrarna. Nu står högerdörren på tur för finjusteringar. Jag la även på huven för att få lite bilkänsla. Efter lite justeringar kommer även den att passa fint.

Men tyvärr är den största händelsen i P1800 världen det som drabbade Mats och stölden av #2. Jag hoppas verkligen att den kommer till rätta oskadd. Om någon mot förmodan missat så är det bara att trycka här eller här. Jag lider med dig Mats, hoppas verkligen att det löser sig.

söndag 18 augusti 2013

Fortsatt finlir med vänster skärm och dörr

Denna helgen fortsatte jag att passa ihop skärm och dörr. Jag började med att göra om avslutet på dropplisten ner mot skärmen. Passade även in skärmen mot plåten framför vindrutan. Den är nu nervikt i diket och ska sen svetsat fast innan den tennas ihop.
Jag har ännu inte sett två lika på alla bilar jag kollat på. Men detta verkar vara det mest logiska. Ett litet urtag för att låta skärmen gå bak och liva med A-stolpen. Sen gissar jag att skärmen svetsas ihop med underdelen innan allt snyggas till med tenn även där.
Med skärmen i rätt läge finjusterade jag dörrspringan. Nu tycker jag att det är tillräckligt bra.
Senare blev det en del svetsande av skruvhål som inte ska finnas. Även listhålen på vänsterskärmen är nu färdigborrade. Jag hade sparat de gamla skärmarna, och nu kom de till pass som mall.

söndag 11 augusti 2013

Lite av varje denna vecka..

Jag gjorde en städning bland mina länkar och tog bort de som inte är så aktiva längre. Hoppas jag inte fick med för många i min städiver. Men, jag har även lagt till en. Johnny som hjälpte mig med att blästra karossen har ju lite egna hobbies som han bloggar om. Nu står det en blivande plåt-rod på schemat. Han är inte bara en duktig blästrare, han bygger även själv..Duktiga hantverkare har alltid fascinerat..
Jag fick besök av P1800-Nestorn Mark i helgen.
Vi började med lite persisk marknad. Han hade fått lite plåtverktyg över och hade även med en del smådelar. Tack Mark! De kommer att behövas när det är dags att skruva ihop alla delar..
Efter besiktning av "min-P1800" så ställde vi upp oss för den traditionella "handpåläggningsbilden". Hoppas det kommer att hjälpa i framtiden...
Men lite eget jobb har jag även gjort.
Jag gjorde ett verktyg för att kunna trycka ut plåten bakom dörren som slog sig lite vid svetsningen. Det var helt omöjligt att komma åt. Men med lite ur skrotlådan blev det ett specialanpassat brytjärn för att töja ut plåten lite.
Sen ett besök av Kenneth Torstensson som även han renoverar en 61;a. Vi hoppas på en blogg snart så vi får hälsa på och se hur det går för dig.
Han ville ha hjälp att få igång sitt olje/vatten temp instrument. Då jag gjort i ordning mitt egna så gjorde jag lika denna gången. Och tänka sig. Det började leva igen så fort det blev fyllt med eter.
Fortsatte sen med att justera in vänsterskärmen. Hålet för lyktan var skevt men efter en del masserande blev det tillräckligt bra.
Även vänsterdörren justerades in emot skärmen. Då skärmen är ny känns det som att den är mer rätt och får vara orörd.
Jag använde en annan teknik på denna sidan jämfört med högersidan. Det gick betydligt fortare och jag tycker nog att även resultatet blev bättre.
Jag ritsade med skjutmåttet (precis som man inte ska, jag vet...) ett mått på ca 10mm med stöd av skärmens kant. Med det som hjälp kunde jag syfta fram en jämn springa på 3-4mm.
Sen svetsade jag ihop kanterna, slipade och så passade de ihop riktigt snyggt. Det blir nog en sväng till när skärmarna sitter på plats och man ser hur allt linjerar.
Det får vara allt för nu...

fredag 2 augusti 2013

Vänster tröskel klar!

Fick ett positivt besked från Transportstyrelsen idag. Det är helt ok att köra bilen till och från verkstad, samt till besiktningen... Frågan är bara hur det ska gå till.. Om familjen skjuter på kan jag sitta inne i karossen och brumma.....
Nya skyltar kom det med samma paket. Bäst och passa på nu innan de utan EU-märke försvinner. Inget ont i EU-märke, men skylten blir ytterligare ett par centimeter längre och då gissar jag att den inte passar mellan kohornen..
Vänstersidan är nu svetsad och målad med kallzink.
Nästa steg får bli inpassning av skärm och dörr.
Sen ska skärmarna fast permanent...
Efter det är det inte mycket plåtjobb kvar ;-(
Jo, det är säkert en hel del småpillande innan jag är helt nöjd. Det brukar vara så...

torsdag 1 augusti 2013

Blästring

Så var det äntligen dags för att blästra karossen. Egentligen skulle det varit gjort för länge sedan. Men i balansen mellan att ha något att titta på och blästra rent blev detta kompromissen. Sen att jag var ledig och kunde transportera bilen på tider då det är öppet spelade även det in.
Tack Johnny på Valla bläster för ett proffsigt jobb!
Jag kan verkligen rekommendera honom då han själv är aktiv i fordonshobbyn och vet vad som krävs.
Nu ska alla, i alla fall det som går att se och komma åt, ytor vara rostfria. Sen fick jag läxa på ett par ytor som han inte ville blästra pga risken att det skulle slå sig. Dessa ytor är lätta att komma åt så det får bli lamelltrissa där istället. Något litet ytterligare hål hittades men inget som inte går att rätta till med svetsen.
Sen fick de blästrade ytorna ett lager med 2k grundfärg som skulle innehålla mycket zink. Det måste vara bra för att hålla rosten borta i framtiden.
Tillbaka hemma svetsades vänstra tröskelbalken på plats. Även bakskärmen är fastpunktad.
Även det en kompromiss då det var betydligt lättare att rengöra efter blästringen utan tröskelbalken än med....