söndag 29 september 2013

Dörrsidor

Lite småpill när tvingarna är upptagna av andra panelbitar..
Dörrsidorna är bra slitna vid dörröppnarspaken, så vill man ju inte ha det...
Jag gjorde en liten mall i papp först. Det skulle nog kunna gå det här..
 Bocka till två bitar som går att klämma över kanten på panelen.
Och så klä dem med galon..Nej, vinyl heter det ju....
Jag hade kvar av det som jag använde till moppesadeln. Det passade perfekt i färg.
Så ser det helt ut igen. Hoppas bara att det inte bygger för mycket och hindrar dörröppnarspaken senare? Men det får bli ett senare problem....

lördag 28 september 2013

Mera inredning

Jo, experimentet gick bra. Genom att blöta upp panelbitarna, både papp och masonit, mjuknar de. Nästa steg är att pressa dem så de blir plana för att sen låta dem torka under press.
De har legat i snitt 2-3dgr så det tar lite tid om man inte har obegränsat med tvingar...  
Sen limma med "riktigt" kontaktlim. Det luktar och sticker i ögonen så det måste vara starkt och hålla länge.
Två färdiga bitar att tillsammans med ytterligare några smådelar lägga i kartongen i för färdiga delar..
Efter tvättning och sträckning ser det så bra ut att man bara väntar på att få montera dem i bilen...

Nästa bit är dörrsidorna..
En bild att komma ihåg när det börjar bli klart.
Det är sånt här som gör att man vill behålla även delar som masonit paneler.... 13 april 1961.
De måste ha legat ett par månader innan Volvo fick fart på produktionen. "Min-P1800" färdigrapporterades 2 Juni 1961, så nästan 2 månader låg delarna klara hos någon underleverantör, eller troligare hos Jensen i väntan på karosser från Pressed Steel.
Dörrsidorna plockade jag isär för att kunna lappa ihop plast panelen som utgör stommen för dörrhandtaget. Vänstersidans handtag har någon gång fått en ny klädsel överträdd över den gamla. Jag gissar att jag låter det vara så när jag ska sätta ihop delarna igen. Den undre klädseln hade lite sprickor och det är säkert det som var anledningen till "renoveringen" en gång i tiden.  

måndag 16 september 2013

Experiment med paneldelar

Jag börjar med en före och efterbild. Den ena har suttit i bilen i 50år och blivit påverkad tidens tand och av fukt som format masoniten bakom vinylen. Den andra blötte jag med blomsprutan och klämde fast i en träskiva. Efter att den torkat över natten var den nästan helt slät igen. Nästa är att kolla om det är möjligt att göra lika med pappskivorna.
En bild på när processen pågår.. Det går åt lite klämmor för att hålla fast den lilla panelbiten.

söndag 15 september 2013

Ny säsong med nya utmaningar

Jag har varje säsong växlat fokus mellan kaross och mekanik. Och nu är det dags igen. Eftersom karossen nu är blästrad och grundmålad vill jag inte att den ska ut i skjulet. Så i år får karossen stå kvar i garaget. Men då uppstår platsbrist!
Helgen har gått till att städa ur förrådet på en massa blomkrukor och annat sparat skräp!
Efter att det blivit ordning så att det går att ha vinterpyssel i förrådet var det dags att hämta nästa delprojekt.
Vinterns projekt blir inredningen.
Allt ska gås igenom, men jag började med en provmontering. På håll ser det riktigt bra ut. Alla delar ska finnas med som vanligt saknas alltid något.
Jag började med ett experiment för att försöka få upp lite spänst på panelbitarna. Genom att blöta upp en av masonitskivorna och klämma fast den i en plan skivar hoppas jag att panelen ska bli rakare. Vi får se när det har torkat.

lördag 7 september 2013

Bagaget igen...

Så fortsätter jag min vandring runt karossen för att justera bort så mycket ojämnheter i plåten som möjligt. Svetsa gamla skruvhål och slipa gamla svetsar..
Jag var även och hämtade en av bränsletankarna för att kolla så att det inte kommer någon överraskning senare..
Nää, den passade inte. Bagagegolvet var bland det första jag gjorde och glädjande så känns det som jag lärt en del genom resan hittills....
Nä det dög inte.. "Gör om och gör rätt"
Skära upp gamla svetsar och försöka att få hålet både rätvinkligt och i samma plan. När jag började "jullrade" tanken över hörnen.
Efter en hel del justerande av delarna så svetsades delarna ihop igen. Sen sedvanlig slipning....
Så!
Nu passar tanken mycket bättre och det finns en chans att det går att få ihop påfyllningsröret med tankppåfyllingen..
Den uppmärksamme ser att det inte är samma tank på första bilden. Någon tappade tanken och stukade påfyllningsröret så att jag tappade referensen till hålet i bagagegolvet.. Jo, det var jag...
Men jag har även en ytterligare som är både tät och iordninggjord.
Nästa jobb blir att fortsätta slipa och rikta golvet i bagaget så att det blir slätt och snyggt!

söndag 1 september 2013

Dropplisten

Jag fick en kommentar från Mats som beskrev hur listens avslut borde ha sett ut. Jag fick även ett par bilder, Tack Mats. Det trots att han inte fått tillbaka sin bil. Hans bil ska ha varit synlig i Aspudden, Stockholm, ett par gånger. Gissningsvis är det någon som åker omkring med den och inte har en aning om vad för bil han stulit... Håll ögonen öppna!
Tillbaka till bilderna. Det roliga var att de visade samma som det såg ut på min bil innan jag kapade bort skärmarna. Jag som var säker på att det var ett resultat av alla tidigare spacklingar och omlackeringar.
Så först en innan bild. Så här ska det visst se ut på senare årsmodeller.
På tidiga ska dropplisten ansluta emot skärmen. Det ska naturligtvis även spacklas ihop i ett senare skede.
På baksidan blir det då slätt. Där är jag inte helt säker men det måste bli det mest logiska. Då är det bara andra sidan kvar, men den får vänta tills jag vänder bilen nästa gång.

Sen fortsatte jag fila på dörrens anpassning till skärmen. Några småhål lappades i och ett litet rosthål i botten som kom fram vid blästringen. Mycket småpill som inte gör sig på bild.
Nästa jobb verkar bli bagagegolvet igen. Det är vissa områden där som jag inte är nöjd med...