måndag 21 april 2014

Glad Påsk med ytterligare tennspackling

Efter Påskmiddagar och en ordentlig förkylning blev det dags för lite garagejobb. Förkylningen varade ett helt dygn och jag hade feber, så riktigt sjuk var jag ;-)
Höger bakskärm riktades först för att få bort de värsta felen i plåten. Denna gång fick jag prova att krympa plåt med svetsen. Jag borde naturligtvis ha tagit kort även på det, men i striden hetta kommer jag inte alltid ihåg kameran. I alla fall, efter grovriktning blev det förtenning med pastan och sen på med tennet... Efter en hel del filande med karossfilen blev det så här. Efteråt vill man ju lägga på lite extra tenn på sina ställen med jag gissar att det bara blir sämre... Det får bli lite plastspackel utanpå detta senare..
Men innan bakskärmen gjorde jag först trösklarna klara. Med det är det bara runt framlyktorna kvar på högersidan.
Jag börjar redan planera för nästa steg som får bli bakstammen. Slipa bort en massa spackel ner till plåten sen kan det bli ytterligare tennspackling, vem vet...

lördag 12 april 2014

Och nu högersidan

Först få till den övre skärmskaven. Mycket tenn och så mycket filande för att det ska bli bra. Nu blir det inga bilder under arbetets gång utan bara färdigbilder.
Ett mellanstick blev att kolla igenom fälgarna som Tobbe med #128 förmedlade. När kommer bloggen?? Tre stycken var helfina men en verkar ha fått stryk då den var bucklig vid plåtkapselinfästningen om det säger något. Ett par reella slag med slägghammaren från baksidan gjorde att den blev lite bättre. Tyvärr inte några P1800 4,5" f'älgar(#657838) men dock ett par Amazon kombi dito 4,5"(#662842). Till reservhjulet blir det en Duettfälg (#89735). Hittade även ett gammalt Michelin X 165R15 däck i traven som kommer att få bli reservhjul. De ska allihopa göra ett besök hos Johnnybläster för att bli rostfria. Passar tisdag?
Sen ska de lackas. Hur är det nu. De ska inte ha samma färg som bilen, och inte heller den klassiska ljusgrå fälgfärgen. Vad jag hört ska det vara en mörkare grå? Är det någon som vet RAL eller NCS nummer?
Sen fortsatte jag med dörren. Det gick lite lättare än vänstersidans dörr. Jag har kanske övat upp tennspacklingsfärdigheterna och även till slut insett att det måste vara rent innan jag börjar.. Vem vet...

söndag 6 april 2014

Och så bakskärmen..

Jag fortsatte idag med bakskärmen. Jag hade först tänkt att det bara skulle bli plast på bakskärmarna men efter att ha börjat slipa bort färgen var det bara att ta fram grejorna och börja tenna..
Så såg det ut när färgen försvann. Mycket svets och små plåtbitar har det blivit när jag lagat ihop det som var.
Med tenn på ser det bättre ut...
Men jag ser på kortet att jag fuskade i bakre nedre hörnet...
Tänk vad svårt det har blivit att bocka sig för att se..
Jag fortsatte senare med övre halvan av den svetsade skärmkanten.
Sen skulle vänstersidan kunna anses som färdig för ett tag.
Ut med karossen på garageuppfarten och snurra runt.
Lite helhetsstudier från håll och så in igen för nya tag.

fredag 4 april 2014

Göra om och göra rätt!

Nu har det varit tyst i garaget länge nog....
Efter ytterligare en tur till det förlovade landet i öster är jag hemma igen.
Resan får symboliseras med ett foto från ett annat hotellrumsfönster...
Här är Haifa med tyska kolonin någonstans i gyttret av hus.
Men nu kör vi igång igen!
Nu när det ska bli slätt och fint duger inte alla tidigare jobb, så är det bara. Reparationsskärmkanten och plåten bakom dörren linjerar inte i underkant. Det syns till och med på bilden.
Jag har funderat och haft ett antal lösningar men alla har gett ytterligare svetsskarvar. Så det är bara att börja om igen...
Jag vet inte hur många varianter på denna plåt jag gjort men nu går det riktigt fort att ta fram en ny i alla fall.
Här är det gamla bortkapat och en ny är både tillverkad och inpassad.
Efter svetsning och lite riktning var det bara att tända gasolbrännaren och ta fram tennet igen. 
Så där ja! Nu är jag nöjd igen...