fredag 30 maj 2014

Plastspackel

Nya material kräver nya verktyg, så nu är det slipkloss som gäller! Kanske inte det mest häftiga att visa för kamraterna...
En lång och en kort som håller i slippappret, sen blev sopkvasten 2dm kortare....
Jaha, plastångorna hänger tunga i garaget.
Nu börjar formen på fronten vara skaplig. Men jag kommer säkert vara där fler gånger...Där är det mycket spackel då det var mycket småbitar som svetsades ihop, speciellt i underkant då jag hoppade över momentet med tennspacklade där.
Jag tänkte få med mig torpeden och motorrummet innan det är dags för ett nytt lager grundfärg.

torsdag 29 maj 2014

Färdigtennat och så på med grundfärg!

Nu får det vara färdigt med tenn. Det sista jag gjorde var att få höger och vänster sida om grillen så lika som jag bara kunde.
Sen på med ett lager med grundfärg över hela fronten.
Lite av en milstolpe, kan passa bra då "min-P1800" fyller 53år den 2 Juni! Det blir troligen inget stort kalas, det blir bara jag och så bilen då....
Sen blir det plastspackel med vitt slipdamm istället för gråsvart.
Jag provade lite under kofångaren fram. Lite för mycket på en gång, kan jag konstatera, då det härdade innan jag fått släta ut det som jag ville..
Men jag har raspar som jag kan fortsätta med i morgon...

tisdag 27 maj 2014

Frontjusteringar

Nu var det länge sedan det var garagetid och med det är det länge sedan senaste uppdateringen.
Men jag har gått och kollat lite på fronten och sett att det inte var lika på höger och vänster sida... Så kan det ju inte vara.. På vänster sida tenderade området mellan blink/ ljus och grill vara konkavt.. Och på höger var "diket" mellan ljus och grill djupare..
Efter lite plåtbankande blev det ett varv med tenn i fronten ner mot kofångaren.
Ett inte helt lätt ställe att komma åt med karossfilen...Finns det filar som är som ett klot?
Så såg högersidan ut innan..
Efter att ha fyllt på med tenn hoppas jag att det går att fila fram samma form på höger som på den vänstra. Men det blev kväll och lika bra var det för det bör kallna lite innan jag börjar fila.

lördag 17 maj 2014

Grundlackad.

Så har jag lackat med spruta för första gången! Det gick ju riktigt bra.. Jag fick en skvätt av samma grundfärg som lades på efter blästringen. Så nu är nästan hela bilen täckt med färg. Jag har sparat fronten då jag vill kolla inpassningen av lyktorna först. Sen är huv och baklucka kvar. Bakluckan vill jag spara så länge det går för att ha en färgreferens..
Efter lykt-inpassningen är det bara att handla plastspackel och börja slipa, slipa, slipa....

torsdag 15 maj 2014

Mer tak..

I valet mellan plast eller tenn blev det inget..
Ett tunt lager med svart blank färg fick det bli.
Sen slipa med sandpapper på kloss för att lokalisera ojämnheter, knacka ner bulor och knacka upp svackor. Stora svackor med stor klubba och små med liten hammare.
Sen lägga på ett nytt lager färg och börja om. Och sen ett nytt lager.. osv.. Lönsamt?? Troligen inte...
Med sista färgen avtorkad med thinner blev det så här.
Nu räknar jag med att skippa tennet och gå direkt på grundfärg och där det behövs lite tunt med plastspackel.

söndag 11 maj 2014

Taket

Fortsatte med taket. Hemskt vad det är buligt!
Gummiklubba underifrån för att få till de stora svepande ytorna. Sen en liten hammare med pik på och knacka på bulorna från ovansidan.
För att se bulorna sprutade jag på ett tunt lager med svart.
Sen samma procedur en gång till. Inte helt slätt men helt klart bättre. Det här skulle man kunna hålla på med hur länge som helst. Men till slut tog jag fram krullskivan och tog bort all färg.
Sen kom valet!
Tenn på hela taket eller plast? Med tenn borde jag kunna fortsätta forma plåten.
Sagt och gjort! Jag började med tenn men fick det inte att fastna?? Kan tennpastan som är på upphällning ha ändrat sig? Eller var det bara inte riktigt rent? I alla fall tog jag kväll och det får vänta till en annan dag....

lördag 10 maj 2014

Fortsatt plåtrikning

Efter att ha gjort om högersidans bakskärm var det dags för den vänstra.
Punkter med jämna mellanrum där det är för mycket material.
Sen slipa punktsvetsar, rikta lite plåt och sen på tenn och fila...
Nu har jag koll på även vänstersidan. Rak som en pil...
För ett tag sedan tog jag bort all spackel på taket. Och som jag berättade då  har denna bil legat på taket i diket 1965. Då riktades den troligen med kulhammare och sen lades på spackel, tjockt!
Nu är tanken att fila med karossfilen lite försiktigt och banka ner bulorna och rikta upp taket så mycket det går. Jag märkte att gummiklubba och ett anhåll fungerade riktigt bra. Här är en bild någonstans mitt i jobbet..
Jag försöker hitta en färg till bilen. Och som de flesta vet är det inte så lätt då Volvo Röd 70 inte existerar..
Flera försök har gjorts med olika lackerare.
Första försöket visade på matchning med MB3568. Provet längst till vänster.
Senaste är en Renault 719, vilket är nästa räknat från vänster.
Sista till höger är Volvo röd 46. Mellan dem är båda med ett lager klarlack.
Dagsnoteringen är att Renault färgen med klarlack är inte så fel. Det kan bli den men jag får låta den torka ordentligt och så ut i solen, om den nu skulle vilja visa sig...

tisdag 6 maj 2014

Solskydd


Inte för att det är dags nu, men i alla fall...
Solskydd till Jensenbilar är en bristvara..
Jag fick tag på ett vänster solskydd som hade rätt takinfästning men tyvärr hade innehållet i skyddet ledsnat totalt.
Jag har funderat lite på om det inte går att fixa en klädsel själv.
Sagt och gjort! dags för lite syslöjd..
Jag hade lite spillbitar både av skum och vinyl från tidigare övningar..
Först en bit skum runt stålställningen och så en "påse" av vinylen. Tur man fick lära sig sy kuddar i syslöjden!
Efter lite tråcklande så blev resultatet riktigt bra. Bara man inte kommer allt för nära...
Tyvärr har jag bara en stomme så jag hoppas att jag kommer ihåg hur jag gjorde när jag hittar en högerstomme. Kanske finns det i någon som har en i sina gömmor? Hör av er i så fall..

Förebilden till min egna design är dessa som jag tyvärr missade på E-bay för ett par år sedan. Ibland är det inte fel att i alla fall spara en bild även om man missar budgivning...

lördag 3 maj 2014

Känna in...

Jag gjorde ett litet mellanstick med en mekanisk grej. Först till den lokala järnaffären och sågade av lite bitar på kallsågen. Sen hem och svetsa ihop delarna. Men vad kan det vara?
Jo, en av de felande delarna till domkraften som jag fyndade i Västerås. Jag gjorde klykan för att passa Biltemas "jack puck". Det där blir kalas det när jag har fått på axlar och hjul på bilen.
Sen ett ytterligare litet mellanstick. Den svetsade huvinfästningen behöver även den spacklas upp med tenn. Det är bäst att passa på innan tennet tar slut. Det är inte många stänger kvar nu av de 25st jag köpte...
Upptennat blev det slätare. Hoppas att det kommer att hålla nu...
Men känna in...
Jo som Kirchsteiger säger så måste man känna in hur det känns innan man går vidare. Och det har inte känts rätt runt bakskärmen. Framför fixades tidigare men även bakom kanten behövdes det lite ytterligare formning. Först ett par punkter med svetsen, sen börja om med mer tenn och så fila och fila.

Nu känns hela högersidan ok, tills vidare är bäst att tillägga...
Jag slipade bort alla färglager även på bakstammen. Phu vad det ryker och luktar illa med gammal färg..
Tanken är få på ett lager med samma 2k grundfärg som efter blästringen  på hela bilen. Till det fick jag en skvätt färg av Blästrar´n, Tack!
Men som sagt bäst att känna in hela bilen innan det är dags för någon färg. Jag har redan känt in att vänstersidans bakskärm borde få en ytterligare formning.
Jo, jag var ju och hämtade fälgarna hos Blästrar´n
Som vanligt ett förstklassigt jobb.
Det är några bulor på fälgarna, mest kosmetiska. Är det vanligt att man spacklar upp det eller är det för mycket?? Grå färg av "Standox fabrikat, Alfa Romeo 651A Grigio antares/Stromboli" ska det bli sen.

torsdag 1 maj 2014

En gång till...

Är man inte nöjd så får man göra om..
Bakskärmen hade slagit sig lite för mycket för att det skulle gå att dölja det med tennspackel. När jag hade fyllt upp hela svackan var det inget kvar av skärmkanten...
Så efter funderande måste jag hitta ett sätt att krympa plåten.

Mycket funderande har gått åt till att leta efter en gassvets. Jag hittade ett alternativ men det kändes mest som leksaker.... Se länk. Billig, men räcker det med 20min? I alla fall blev det MIG-svetsen istället. En punkt i plåten och så en liten knackning med hammaren. När det kallnar kryper det ihop så fint. Det blir lite material att slipa efteråt men jag sparade en slant istället...


På med tenn och fila och fila....
Efter denna behandling känns formen mycket bättre. När jag nu börjat göra om gissar jag att det kommer att bli fler ställen som jag vill göra lite bättre.  
Innan det blev kväll denna gången gjorde jag även fronten.
Nu borde både höger och vänster sida vara klara om jag inte vill ändra lite någonstans.. Sen sandplåtarna förstås både fram och bak, men där tror jag att det får bli plast istället.