söndag 26 april 2015

Fortsatt finskruvning

Tanken med bränsleröret från motorrummet sitter nu på sin plats. Även dräneringsslangarna är monterade. För länge sedan handlade jag vävomspunna gummislangar som nu passar fint i bagage och motorrrum. Visst ska det sitta en massonitskiva över tanken så att golvet blir slätt? Saknas på bilden gör även det lilla skyddet för överfyllnadsslagen. Men det ligger bara och torkar och ska monteras snart.  
I motorrummet är alla bromsrör monterade. Spolmunstycken med slang sitter även de där de ska.
Skruvarna till värmesystemet vållade lite huvudbry. De gamla hade jag låtit vara kvar med flit för att skydda gängorna. När jag nu skulle byta mot nya visade det sig att en var fastpunktad med en liten svets... Några fina snitt med dremmeln och försiktigt... Nåja till slut lossade den i alla fall... Nu sitter det nya skruvar och väntar på värmepaketet som i sin tur väntar på luckan på kardantunneln, som jag tydligen bara hade grundmålat tidigare...  
I kupén har det kommit på ventilationsluckor och torkararangemang. Även handbromsspaken sitter på plats.
Sen hade jag tänkt få på lite färg inne i dörrarna. Men tänkte först att dörrstoppen skulle på för att inte dörren skulle fara upp okontrollerat. Men inser att då måste dörren bort helt för att komma åt.... Det får bli nästa gång...

söndag 19 april 2015

Helgens mysmekande

Nu har ihopmonterandet börjat på riktigt. Ungarnas gamla filtar fick komma till användning igen som repskydd denna gång.
Typskylt med chassinummer och så karossskylten var bland det första som kom på plats. Nu är det inte bara en kaross, det är P18394 med #115 tillverkad 2 Juni 1961. Snart 54års kalas..
Sen blev även pedaler och reglage monterade, med det kan jag börja med bromsrören när som helst. Och naturligtvis huvmekaniken för att inte riskera att det slår emot någonstans.

 Fortsätter bakåt med samma pedaler och sen fick jag nytta av kabeln som legat i tröskellådan sedan den svetsades för "länge" sedan. Det var bara att fästa ihop och dra igenom kablaget, gjort på ett par minuter.
Här ska det in både dämpmattor och isolering. Gärna mer än original för att få ner ljudnivån så mycket som det går. Jag gissar att kraven på ljudnivåer har höjts en del genom åren...
I bagaget blev det lite dräneringsslag och så naturligtvis låsen till luckan. Snart dags för bränsletanken..
För att få allt som det var har jag mina gamla bilder.
Tänk att det är samma bil??
Detta kort togs i augusti 2009, det ser riktigt muggigt ut...

torsdag 16 april 2015

Färdiglackerad!

I kväll var det äntligen dags för turen till Norrköping och Lack-Consult. Peter ringde tidigare i veckan och meddelade att den är färdig.
Så ordna kärra och planera in hämtning till helgen.. Men så fort jag fick hem kärran kunde jag inte hålla mig längre...
Iväg på en gång istället.
Så här stod den på lackverkstaden. Blank för första gången sen någon gång på 60-talet.
Urlastad och uppställd på gatan hemma.
Den ser lite hög ut.. kanske satsa på att göra en Gasser av den?

Så, var börjar man..
Silkesvantar på och så smyga runt.
Men nu börjar återmonteringen.
Det får bli skytteltrafik och hämta kartongerna med färdiga delar...
Avslutar med en liten detaljbild...
Jag såg i senaste Classic Motor att P1800 skulle få hedersplatserna 22-23 Augusti på Ekeby i Eskilstuna.
Hmmmm..

fredag 10 april 2015

Det kom ett mail....


Som barnen väntar på tomten har jag väntat. Så kom helt plötsligt ett mail som visar en P1800 i röd skrud..
Kan det vara sant?
Nära nu...

Inomhus, kamera och skärm som filter, men visst ser kulören rätt ut.
Huv och baklucka ser även det fint ut.
Nu är det dags att börja leta kärra igen.. Och plocka ur allt ur garaget så att karossen får plats. Sen handla bomullshandskar och klippa bort metallknapparna ur byxorna så att man inte repar, hemska tanke...

lördag 4 april 2015

Påskpyssel..

Kopplandet fortsatte in på påsken. Lite trixit ibland och förstå logiken i reglagen. Ännu svårare var det då reostaten var trasig.. Fjädern eller spiralmotståndet eller vad det kallas var av vid ena kontaktytan.
Trångt och smått, jag fick ta till de starkaste glasögonen jag har för att se... sen kunde jag komma intill med tenn och lödkolv.
Efteråt slog det mig att motståndet kanske blir varmt? Funkar det med en lödning? Det får tiden utvisa.
Nu är det kopplat i alla kontakter. Jag fortsatte behandla panelen med rödsprit och glyserol för att mjuka upp vinylen så gått det går.
Jag var och handlade blankknoppar för att fylla i hålen efter diverse extraknappar. Kanske sätter jag dit något senare. Det blir nog extraljus i fronten eftersom det var det på kortet från 1965 som jag fick av en av de tidigare ägarna. Till dessa ska det vara en Lukas vippströmbrytare så småningom..

Men nu är det snart påskmiddag! Glad Påsk alla P1800 nördar!

onsdag 1 april 2015

Förberedelser..

Tyst på bloggen, men inte helt borta från P1800. Jag gjorde ju ett gästspel hos Lennart och hans P1800ES-73. Högerskärmen är monterad, blev riktigt bra om jag får säga det själv ;-)
Men hemma är det mest lite småplock innan den stora leveransen...
Tvätta bälten..
De ligger i blöt sen ett par dagar. Jag hoppas det kan göra dem rena igen.
Sen är det kablagets tur.
Att koppla ihop elen bakom instrumentpanelen med huvudet upp och ner och fötterna i vädret är ingen hit.
Bäst att koppla ihop allt när man ser fingrarna....
Hur var det nu?
Nu kommer skisserna som jag gjorde i oktober 2012 väl till pass.
Men det är inte helt säkert att allt var rätt när jag tog isär det..Bäst att även ha koll på kopplingsschemat..

Och helt plötsligt inser jag att det är ihopmonteringen som pågår....Stort...