måndag 31 augusti 2015

Vad händer här då?

Rätt som det är har det gått en vecka igen..
Förra helgen monterades det nya förgasarhuset från Marks reservdelslager. I början på veckan fick jag hjälp och synka förgasarna ytterligare en gång. Men innan instrumentet med tillhörande mekaniker hade kommit, var jag tvungen att prova ett "bondknep" jag hört talas om. Man tar en lagom lång slang och sätter till örat. Och genom att lyssna på "tonen" går det faktiskt lätt att höra om det låter lika. Lika ton är samma som lika luftflöde, och det är ju det man är ute efter. Sen var det spännande att prova med instrumentet. Spot on! Det var större skillnad mellan gasningarna, men lite var vi tvungna att skruva. Men utan instrument är det helt klart godkänt!  Sengick motorn som den skulle för första gången på över 35år! Härligt bröl från SU-förgasarna...Och när allt var klart kom jag på att jag missat och fota...
Helgen kom, kärra lånad och lackerare vidtalad. Så, lasta bil på kärra och iväg. Peter på Lack-Consult i Norrköping ställer upp på helgen och tar emot. Inga problem säger han, jag ringer när det är klart. Så åker jag därifrån med tom kärra. Nää, missade att fota även det...
Tomt i garaget, om man skulle ta tag i den där moppen igen då.. En rejäl förgasarrengöring, gitarrsträngar genom alla småhål och rensa ordentligt. Japp, äntligen så går den som den ska. Men det är ingen raket-are precis, Monarped... Nä den var dålig..
Ska bara fixa lyset också, verkar som om ljusspolen har gett upp. Måste bara läsa på lite om spolar..
Sen göra rent styr- och hjullager och smörja med nytt fett. Ett par runda däck hade inte varit fel. Får se hur långt jag hinner innan "min-P1800" är klar hos lackeraren och jag får hämta tillbaka den...

söndag 23 augusti 2015

Medgångar

Efter motgångar blir det förhoppningsvis även medgångar.
Ja, det kanske löser sig...
Jag ska bara bestämma datum med lackeraren, sen blir det ett varv till hos honom.
Sen har skomakaren sytt sömmen som inte min hushållsmaskin orkade med på mattan till baksoffan. Så snart är det fokus på mattor och inredning.
Mark med X3 hörde av sig och berättade att han hade ett NOS förgasarhus liggandes. Det hade visst legat både tio eller till och med tjugo år på hyllan.. Visst var jag intresserad! Ekeby i Eskilstuna är en bra träffpunkt.
Så, så fort jag kom hem, ut i garaget. Bort med förgasaren och upp på bänken. Sen plocka isär den gamla och flytta över allt löst till den nya huset. Grundinställning på munstycke och injustering av nålens läge i munstycket fixades på bänken.
Snart nog sitter förgasaren på plats igen.
Jag passade på att även kolla nål och munstycket på den bakre förgasaren. En liten justering behövdes även där.
Nu borde det inte vara några problem att synka dessa, synd bara att helgen tog slut...

torsdag 20 augusti 2015

Motgångar..

Nu går det naturligtvis inte att jämföra mina motgångar med de stora sakerna ute i världen men ändå... Det har varit lite motlut senaste veckan.. Men det är bara att erkänna att även det förekommer. Till helgen blir det ett avbrott med motorträff i  Ekeby. Jag hoppas att få se många P1800 och träffa många motorentusiaster.
Men veckan började med hålen till det fina Volvomärket på C-stolpen.. De hade tyvärr blivit övermålade, men vad gör det. Hålet finns ju kvar i plåten som man kommer åt från baksidan. Dubbelplåtar är det så med en snygg krok skrapade jag genom spacklet för att göra ett litet märke från insidan innan jag borrade hålet från utsidan. Frid och fröjd. Ett par dagar senare ser jag att det är ju även ett övre hål. Samma metod, men stärkt av framgångarna från tidigare har jag uppenbarligen för bråttom... En flaga som tumnageln lossar...Ridå..
Sen blir jag inte klok på monteringsordningen! Märket måste på med sina fjäderbrickor på baksidan innan C-panelen monteras. För att sen kunna montera hatthyllan och resten av inredningen i bakänden... Och hur ska det gå till för att få på fjäderbrickorna? Speciellt den övre på vänster sida?
I alla fall... Efter konsulterande med lackeraren är det bäst att transportera tillbaka bilen till lackverkstaden och låta dem åtgärda... Det borde ske innan det blir slask på vägarna...
Tänkte att jag kan i alla fall förbereda baksoffan med nya mattorna. Att de nya har svarta kantband gör mig inget, men biten som viks upp i baksoffan borde vara beige.
Isär med delarna och nåla ihop som det ska vara. Men att tro att symaskinen skulle orka sy igenom var naivt. Så till helgen blir det ut på sta´n och jaga någon med kraftigare symaskin. Skomakarna borde ha en sådan....
Sen fick jag hjälp med att synka förgasarna, var det tänkt i alla fall..En härlig äkta vakuum-mätare hade lånats in för tillfället, tillsammans med en bilmekaniker som var med när det begav sig. Det här skulle bli enkelt....Nä..
Den främre förgasaren, som jag pillat med förut, vill inte. Troligen släpper den igenom för mycket luft genom det "stängda" gasspjället. Kombinationen normal tomgång och balans mellan främre och bakre gick inte att uppnå. Jag är tillbaka vid deformeringen vid inpressningen av bussningarna. Fortsätta att fila på spjället eller skaffa ett annat förgasarhus och börja om? Det är frågan.. Eller kan det vara något annat som gör att den främre inte vill?

söndag 9 augusti 2015

Hittat en del fel....

Blinkersen fungerade bara åt vänster?
Rev och slet, mätte på alla ställen innan jag tog initiativet att ta bort blinkspaken. Inte helt lätt då man tydligen borde tagit bort rattkolonnen för att lossa spaken. Men med lite list och smala tänger gick det.. Nå, visst två gröna sladdar, en med en liten röd rand och en med motsvarande brun..och de var ju skiftade naturligtvis (efter att ha frågat frun vilken som är vilken....). Då borde allt vara ok då. Nehä...
Helt plötsligt fungerade inte vänster? Isär med allt en gång till och kolla.. Efter en lång stund inser jag att jag dragit isär en koppling för att kunna mäta i det tidigare skedet... Humm... Med den isatt fungerar det åt båda hållen. Dock fungerar inte indikatorlampan men jag gissar att det krävs lampor även bak för att den ska börja blinka. Kan det stämma?
I frustration över att inte motorn vill gå rent gjorde jag mig ett avgasrörsfäste utifrån ett foto på Marks bil. Bara att montera kvar..
Motorn då, Vi gör ett försök till.
Plötsligt inser jag att jag tänkt fel på rotationsriktningen på rotorn. Moturs ska det vara, inget annat. Enkelt, bara skifta kablarna då...
Från att ha gått illa till inte alls istället??!! Men med lite friska tankar från Jarmo lyftes ventilkåpan och... vad konstigt? När ettan får gnista är fyran i läge för tändning...Humm. Funderingar på om kamaxeln sitter fel? Kan drivningen till fördelaren sitta ett halvvarv fel?? Då tankarna kring hur man enklast vrider drevet till fördelaren snurrade i huvudet. Via oljepump eller ta bort kamaxeln..
Då väcktes tanken... Kan det vara så att jag satt ihop medbringaren på fördelaren ett halvvarv fel??  Ur med den och med några enkla handgrepp knackas sprinten ur och medbringaren vrids 180 grader. Ihop och provstart!
Jajamensan, nu går den som en klocka!
Ett provvarv runt kvarteret blev de. Det första, kunde även konstatera att hastighetsmätaren fungerar...

onsdag 5 augusti 2015

Skruvandet fortsätter...

Det bara kändes rätt att börja montera något av inredningen. Så enligt mina gissningar ska innertaket på plats som en av de första detaljerna. Efter att ha gjort efterforskningar på #128 hos Tobbe var det bara att plocka fram rätt skruvar från lådorna.
Sen C-stolparnas panel.. De såg inte så roliga ut, sen lärde jag mig att de ändrades vid chassinummer 6000. Mina C-paneler är från efter och taket är det ursprungliga.... Humm, jag utgick naturligtvis från att de hade suttit där en gång. Men dessa var ju demonterade när jag köpte bilen. Nu då, tillverka egna, jag har ju vinyl i rätt färg även om det inte ska var den typen av vinyl där, eller ut och leta?
Sen var det förgasaren. Den främre kärvade lite precis innan den stänger. Det gör att den inte vill tillbaka efter gaspådrag och sen blir det bara pannkaka...
Så bort med den...
Upp på bänken och analysera var det kärvar..
Någonstans här började minnet av ombussningen någon gång 2009 komma tillbaka. En av bussningarna gick tyngre, men det fanns presskraft så då var det inte något problem då.. Troligen blev huset lite skevt...
Så då är det bara att sätta upp förgasarhuset i fräsen, nolla centrum och ta fram 1-3/4" brotschen och göra det runt igen. Lätt match.. Men hur var det nu? Ingen fräs och vem har en 1-3/4" brotsch??!
Då får man göra som man inte ska då...
Känna lite med honingsbrynena, det visade sig inte helt fel då det dels tog bort de axiella felaktigheterna. Samt att det visade sig vara lättare och se var det häktade i med fräscha ytor.
Sen ännu mer fel, men ändå inte..
Markera med tushpenna och försiktigt fila av ytterst lite på spjällbrickan. Efter många av och på med axel och bricka gick det fritt och var tätt när det ska vara stängt.
Så tillbaka med förgasare och justera in allt.
Mycket bättre men inte helt bra. Reagerar bättre på gaspådrag men ibland skjuter den i förgasarna riktigt ordentligt.
Här behöver jag hjälp och kompetens?
Tändning är 18 +/-2 grader vilket borde vara rätt.
Kan det dra tjuvluft via bromsservo? Måste kollas imorgon..
Vad kan det vara annars?
Synkningen är gjord ytterst ovetenskapligt med handflatan och jag har inte riktig koll på om den går magert eller fett. Jag har läst att man ska få en lätt rusning av motorn när man lyfter vacuumkolven. Men inte märker jag någon skillnad när jag justerar på munstyckena.
Men det går i alla fall att köra den in och ut ur garaget, det är ett stort framsteg.
Sen är det en hel del justeringar att göra innan allt elektriskt fungerar som det ska. Spolpumpen ville inte fungera, men efter isärplockning och funderande visade det sig att det bara var att lossa lite på justerskruven.
Kupéfläkten visade sig vara en större utmaning. Det lät som om något fastnat innanför som inte ska vara där. Som puttersmällan som jag hade på cykeln som liten..??
Men att få bort fläkten var inte lätt. Lossa skruvarna till fläkten kändes som en bra början, sen ventilkåpan för att få lite mer utrymme. Sen lossa hela paketet och bryta lite lätt för att tvinga bort fläkten.
Och vad var det som lät då??
Jo gummiplupparna har en liten flärp att dra i när de ska monteras. Den ena sticker upp mitt i fläktvingen!? Fram med avbitaren och så montera i omvänd ordning. Så, nu är det tyst..

måndag 3 augusti 2015

Idag var det riktiga premiärturen!

Första steget för en riktig provtur är tankning! Så iväg med alla dunkar som huset förmår och några till... Tack.. till macken och fylla upp. Tyvärr inget foto på detta viktiga steg.
Sen måste bromsarna fixas. Lätt, HA! Nehe...
I och ur med huvudcylindern ett antal gånger. Bytte alla packningar då jag ändå hade en uppsättning liggandes.
Men inte förrän jag fyllde huvudcylindern med vätska på bänken och montera den i bilen fylld, så fick jag liv i bromsarna runt om. De kändes trots det lite svampiga så det finns en luftficka kvar någonstans.  

Sen var det bara att locka ut supporterklubben för filmning av premiärturen på gatan hemma.
Den poffar och smäller i förgasarna, spottar bensin som den värsta laman. Men den går att köra!!
Att få igång förgasarna måste vara näst på tur. Den främre förgasaren kärvar lite i spjällaxeln, eller om det är spjället självt som hugger någonstans i husets väggar? I alla fall är den starkt misstänkt. Den går inte tillbaka och stänger ordentligt och gör att nästa gasning blir helt fel i början.
Sen läsa på lite om synkning...

söndag 2 augusti 2015

Premiärtur, eller...

Då var jag tillbaka till "landet med mekarvänligt väder"....
Som ni förstått har det varit stiltje på skruvarfronten ett par veckor. Jag var tvungen att fylla på vitaminreserven...Så nu ska lagren med i alla fall B- och D-vitamin vara på topp. Kanske någon skiva med C-vitamin även har slunkit ner... Varm och skönt har jag haft i alla fall och kan konstatera att öl är bra i värmen. Och äntligen kom jag iväg på ett museum, men jag fick naturligtvis åka själv. Så för dig Janne och andra som undrat varför det varit tyst, här kommer en uppdatering!

Väl hemma var suget efter att få igång kopplingen stort... Så i med nya packningar i huvudcylindern.
Jag passade även på att kolla bromshuvudcylindern, men där hade jag inte varit framme med oljekannan. Det var så där torrt och fint som nya packningar ska vara så den sattes ihop igen.
Men innan jag rullar ut i "solen" passar jag på att byta förgasarnålarna. De ingick inte i renoveringssatsen och då bestämde jag mig för att vänta och låta de gamla vara med till nu. Enligt denna sida ska jag ha ZH märka nålar. Och även de gamla var av samma sort, då kan det inte vara helt fel. Så efter lite mer koll på grundinställningar så ska det tydligen vara 1,5 varv eller 9 "flator" som de uttryckte det... 6 st på ett varv...
Ooops, med bilen ute ur garaget verkar det som om den inte tycker om slutväxelolja... Att kolla upp senare. Nu ska kopplingen igång...
I frustration förra gången handlades det in en vaccumsug till hydrauliken. Den visade sig funka finfint. Men helt enkelt är det inte att vara både i motorrum och under samtidigt...
Men till slut så.
Men med koppling kan jag ju provköra!
Så igång med motorn och så kör vi in bilen i garaget för första gången på många år...
Listan med "fixa senare" växer naturligtvis, som att avgasröret slår mot panhardstagsfästet. Hela systemet sitter bara i den bakersta upphängningen just nu. Sen är det läge för en förgasarinställning, koppla in bränsletanken och så sätta fart på bromsarna. Därav den lite osäkra framfarten in i garaget.. Jag vill ju inte börja med att krocka inne i garaget...