söndag 27 september 2015

Huvjustering och så vindrutan på plats!

Tidigare hade jag använt brickor för att justera huvens läge i längsled. Det kändes lite vanskligt då det inte är så stor anliggning mot själva gångjärnet och det riskerar att bryta sönder kylarbalken.
Nu är det inte helt lätt att komma åt muttrarna till gångjärnen då de täcks av kylaren. Sen vill man ju få in fingrarna också...
Kylaren lossades och spändes ut från kylarbalken. Då kunde jag få på hylsan och med ett litet spärrskaft lossa muttern.
En detaljbild på de nya shimsen som tillverkades i 2mm och 0.7 mm plåt. En blandning av rostfritt och förzinkat.. Vi får se om det behöver bytas ut, det går ju lättare nu när de är U-formade.
Jag köpte en ny eller oanvänd gammal ruta för ett par år sedan. Nu är det dags att montera den.
Pilligt att få på gummilisten på rutan.. Vart efter jag fick på den på ena stället lossade den på motsvarande sida..
Rutan ilagd i hålet..
För att kunna komma åt och stoppa ner den nedre delen av innerläppen innanför plåtkanten blev jag tvungen att lossa instrumentpanelen i sina fästen.
Dé ä trånga dé där P1800... Ibland önskar man att det var en VW buss instället....

Med instrumentpanelen bakåtflyttad ett par millimeter fick jag det utrymme som behövdes för dragsnöret.
Bara att ta en bit i taget och växelvis trycka in rutan lite försiktigt.
Mycket in och ut ur bilen i ett trångt garage. Rena träningspasset..
Så hamnade den på plats till sist. Återstår blanklisten men det får bli nästa tillfälle. Metoden är ju redan uppfunnen vid bakrutemonteringen så jag hoppas att det inte blir allt för besvärligt att få listen på plats.

lördag 19 september 2015

Ruta och baksäte på plats

Innan jag gör klart hatthyllan har jag fått påbud om att sätta i bakrutan först. Det var tal om att kontakta glasmästaren. Men nu har jag sån tur att de är samma kille som jag kontaktar när det gäller allt från skrädderi, plåtslageri till ren mekanik. Ja, själv är bäste dräng, heter det ju...
Nå, först trä på gummilisten på rutan, en hink med diskvatten tänkte jag skulle vara bra. Jag vet inte hur länge jag sen höll på och försökte få på kromlisten på rutan löst innan jag gav upp.  

Innan rutan lades på karossen trädde jag ett snöre runt kanten. Temas kakelsnöre kan rekommenderas.  Sen dra försiktigt i snöret, växelvis höger respektive vänster. Ut och trycka ner rutan med jämna mellanrum och så....
vips var den på plats...
Det var enklare än vad jag hade föreställt mig..
Nu börjar det likna något...
Sen kromlisten..
Den var inte helt lätt. Efter några försök tvingades jag att bocka ut innerkanten lite, speciellt i hörnen.
Sen kom jag på samma trix som med att sätta i rutan. Denna gång trädde jag i ett murarsnöre runt kanten. Sen trycka och lirka samtidigt som jag drog i snöret. Ja, efter en stund var jag varvet runt..
Jaha, då kan det börja regna.. I alla fall på bakänden..
Sen kändes det som om baksätet bara måste i...
Det tog sin tid men nu är det på plats...
Nu blir nästa steg mattorna och sen kan främre paneler och stolarna stå på tur..
Börjar bli riktigt ombonat..

onsdag 16 september 2015

Hatthylla monteras

Så kom äntligen C-stolpe märkena på plats! Jag hittade klämbrickor till mina emblem på den lokala biltillbehörsaffären.
Det var inte helt enkelt att få på klämbrickorna på tapparna i emblemens baksida. Fick ta hjälp av frun som höll emot på utsidan. Efter en hel del försök med fingerkraft och fingrar böjda på ställen där det inte finns leder uppfann jag ett litet verktyg. Ett bockat plattjärn med hål i för tappen att gå igenom. Brickan fästes med tape och så kunde jag trycka fast det hela utan att bryta fingrarna på min själv..
 Sen in med C-panelerna. Lyckades klämma en kabel så att jag fick göra om en gång för att få lamporna att lysa. Lite kortis blev det allt...
Sista steget för kvällen blev hatthyllestommen. Trångt är bara förnamnet.. Hjulhusen kan ha blivit någon millimeter större i och med allt svetsande och ny plåt. Inget jag har funderat på när jag lagade rostiga hjulhus...
Men genom att knäcka främre vinkelplåten i stommen fick jag de tiondelar som behövdes för att få den på plats. Och väl i läge gick det lätt att räta ut plåten igen.  Kanske inte helt rätt men det fungerade...
Baksätet ligger bara löst utanpå för de som är oroliga för sidopanelerna...

söndag 13 september 2015

Inredningsjobbet startat!


Som tidigare beskrivits så börjar hela inredningsjobbet med att "volvo" emblemen på C-stolpen sätt på plats. Jag var helt övertygad om att jag hade clips till dessa, men icke...
Egentligen ska det vara tre olika sorters clips för att få fast denna, men starlock eller spärrbricka på svenska borde fungera det med.
2st dia 2,5mm och 4st dia3mm går det åt. Jag hade 3st dia 3mm, resten var för stora. Så var hittar man dessa? Hittade i och för sig en sida som sålde dessa i parti om 10000st... känns lite onödigt..
För att göra något vettigt fortsatte jag med solskydden. Efter ha varit i badet ett par dagar borstade jag av dem med roterande stålborsten. De var rätt så anfrätta av rost.. Den ena var helt av.

Rullade fram svetsen och tog fram rullen med 4mm ståltråd som är ett arv från svärfar. Undrar vad han hade tänkt använda den till? P1800 renovering?? Kanske inte..
Efter att ha bockat till en lämplig bit av ståltråden, kapat bort de svaga partiet och svetsat ihop till en hel bit igen, blev de röda.
Lite inredning borde kunna gå att göra utan de rätta clipsen.
Hjulhusen ska vara klädda med skum och vinyl. Bitar var tillklippta sedan länge så det var bara att plocka fram kontaktlimmet.
Det gick rätt så enkelt att sträcka ut vinylen på mitten för att slippa veck i kanterna. Men visst det gick ännu enklare på sida nummer två.. övning ger färdighet.. Ett tips när kontaktlimmet ska strykas ut på vinyl är att använda en spackel istället för pensel, mycket enklare att få limmet att flyta ut jämnt på tyget.
Klädde även plåten mot bakaxeltunnel och bagage med lump. Det ska egentligen vara en mindre bit men det kan inte göra någon skada.
Sen måste jag ju provmontera med sätet. Tyvärr kunde jag inte fästa sätet, för att allt börjar ju med clipsen...
Gissad monteringsordning är clips, C-paneler, hatthylleställning, svarta listen runt och så sidorna innan det är dags för baksätet med ryggstöd... Men vem vet, kanske finns det fler clips...

lördag 12 september 2015

Hemma igen!

 Lite solskyddspyssel. Det var omöjligt att vika solskydden i infästning och så rann det gamla skumgummit ut ur dom.
Bara att plocka isär genom att sprätta upp dem i ovankant lite försiktigt.
 Isärtagna syns det hur äckligt skummet ser ut...
Ståldelarna fick gå ner i citronsyrebadet. Efter någon dag gick det att ta bort den kromade axeln från själva solskyddsställningen. Nu ligger de och gottar sig i badet. Ett par ytterligare dagar och det är dags för stålborste och så ny färg innan de kläs på igen.
Men nu till veckans händelse!
Lack-Consult har fixat det jag sabbade... De har även tagit bort små droppar som syntes på ytan. Riktig fint blev det och det går inte att se att det skulle vara bättrat.
Jag hade nästan glömt hur snygg en P1800 kan vara. Men hjul och snyggare kofångare måste till snart...
Bilen lastad och fastsurrad för hemfärd.
Nu bär det av hemåt!
Så, äntligen hemma igen.
Nu kan jag ta tag i inredningen igen.
Allt börjar med Volvo-märkena på C-stolpen...

tisdag 8 september 2015

Lite småplock..

I väntan på att bilen ska komma hem från lackeraren blir det lite inredningspyssel.. o så moppen då..
C-panelerna har jag insett att de är till en senare modell av innertak. De ska vara lite längre mot innertaket och så ska det inte vara något hål för bältesinfästningen. Innan jag skickade iväg bilen skarvades panelbitarna med ett stycke kartong så att de kan fungera som mallar. Sen klipptes nya panelstommar ut av karosseripapp.
Jag hade kvar av vinylen från stolsstommarna, vilken är samma färg som moppedynan jag klädde om för länge sedan. Färgen stämde så bra med inredningen att jag åkte och köpte hela rullen redan 2013. Det kan var bra och ha tänkte jag ...och det var det nu..
Klädda paneler som väntar på och få monteras...
Moppen då? Efter att ha tagit isär tändsystemet och okulärbesiktat spolar och sladdar satte jag ihop allt igen. Se, då funkade lyset??
Men lite nya delar, eller begagnade rättare sagt, behövs fortfarande. Det kan vara bra och ha något att leta efter på marknaderna framöver..
Men nu vill jag hämta bilen...Den är klar, ska bara.... innan det är läge att åka.