tisdag 29 december 2015

Ännu en garagedag!

Tänk sån tur man har och får flera garagedagar efter varandra!
Men, en långpromenad i solskenet tillsammans med frugan har även det hunnits med.
Nu är i alla fall den enligt utsago tidiga propellern på plats, dem med en större radie i ytterhörnet. Stämmer det att de är de tidigaste, eller finns det ännu tidigare fläktvarianter?
Sen gav jag mig på mittbitarna till kofångarna, de har levt ett hårt liv vad det verkar. Man kan höra orden, "jag stötte emot lite..."
Men med klubba och mothåll så blev de i alla fall bättre. Sen gick jag över alla delar med kromglansen. Jovisst, jag har skaffat en bättre uppsättning kofångare som Tobbe med #128 släppte iväg och som ska på...
Bakåt ska det vara reflexer. Och till det fästen som jag inte hade. Men senast jag var och kollade på X3 passade jag på att måtta på Marks 61'a. Så iväg till järnaffärn och köpa ämnen sen var det bara och börja bocka.
Sen löste jag problemet med clipsen, tänka sig VP har även dem...
Det vara bara att lägga en beställning, så nu går man i väntans tider...

måndag 28 december 2015

Vänster dörrsida.

Sen ska dörrsidorna tillbaka. För ett tag sedan blöttes de upp och lades i press. De vara riktigt släta ett tag och i valet mellan att behålla original och göra om så fick det vara bra efter det.
Men denna har helt tappat bärigheten, de faller nästan sönder i masoniten.
Så, det är inget annat att göra än att plocka isär i beståndsdelarna.
 

Innanför hittade jag glaskross?
Det måste vara rester från dikeskörningen 1965 då den låg på taket i trakterna runt Eskilstuna.
Det går även att se att masoniten faller sönder..
Fram med fräsch masonit och rita av.
Sen blev det ett pyssel att få ut bandsågen i garaget tillsammans med allt annat och så få plats att såga.... Men det gick!
Hepp! så var den klar. All vinyl ska vara häftad med häftklammer, 4mm långa. På med jackan och iväg till "affärn", för den sorten hade jag ju inte hemma.
Ihopsatt igen är det bara clipsen på baksidan som saknas för att kunna montera. Jag har några icke originalvarianter som jag försökte modifiera men de i underkant har jag inte någon lösning på just nu?
Någon som har ett förråd av clips?
Panelen blev riktigt spänstig. Börjar fundera på och göra om högersidan...



Vänsterdörren justeras.

Vänsterdörrens ruta har inte tätat i överkant, till och med stått ifrån en bra bit. Jag har länge misstänkt kurvaturen på rutramen men inte kunnat bekräfta de.
Så, då jag har en extra rutram tog jag och gjorde en mall av kartong som följer kurvan.  
Sen tog jag den "riktiga" rutramen och la mot mallen.. Och där har vi en bov i dramat! Det skiljer nästan en centimeter på mitten!
Bara att spänna in i skruvstädet och bocka lite försiktigt, Efter lite masserande blev det mycket bättre och följde mallen.
Men det konstiga är att själva rutan har en större radie än rutramen? Det får inte bli för liten radie, då passar inte rutan?!
Men det räckte inte bara med det, efter ett par gånger går det nästan enkelt att ta isär och sätta ihop rutmekanismen. Den bakre ledskenan för rutan fick även den lite justeringar. Sen hitta vinkeln på rutramen längs bilen för att ovankanten ska passa så bra som möjligt. Stoppet som hindrar rutan att gå för högt osv.. Nästan hela dagen har jag justerat och ändrat... Men nu är den lika som högersidan...
Bara insidan kvar..

lördag 26 december 2015

En jultur med bilen

Så här efter all julmat är det ju bra med motion! Så varför inte ta en tur med bilen.
Väl färdigmotionerad passade jag på att backa in bilen i garaget så att det går att komma åt vänstersidans dörr.

God fortsättning!

söndag 20 december 2015

Högerdörren är klar!

På helgens agenda stod att, förutom julbestyr, plocka med högerdörren. Jag har tidigare insett att kromlisten i ovankant borde ha varit monterad innan ruta och ventilationsarrangemanget. Så först demontera för att montera. Det börjar se riktigt färdigt ut...
Jag fick en tidig julklapp i veckan. Klart man ska ha bilkuddar i baksätet, att det sen är både bilar och kändisar från 50/60-talet gör det inte sämre.
Efter en hel del plockande med clips till dörrsidorna så blev de till slut monterade. Det krävdes ett par försök innan jag hittade monteringsordningen och hur allt skulle sitta.
Det börjar ser riktigt trevligt ut även på insidan.
Men vänsterdörren är kvar att göra, borde kunna bli klart under julledigheten. Men den kräver lite injustering innan det är dags för några paneler.

söndag 13 december 2015

Äntligen! Som Fylking skulle ha sagt!

Det var nog att uppdatera bloggen igår som gav mig lite inspiration. Jag gick ut i garaget och började känna lite på kromlisterna. Bockade lite och måttade mot vindrutan och bockade lite till.. Sen tänkte jag att ska det lyckas så måste rutan ur..
Snöre monterades i fliken för karossen och en elkabel träddes i fliken för kromlisten. Idén togs från när jag såg att glasmästaren gjorde så..
Sen gjordes ett antal försök då gummilisten gled ur glasrutan och/eller kromlisten lossnade.. Då kom maskeringstaperullen fram och varje decimeter som kom på plats fixerades med tapen.
Men ska det gå att få tillbaka rutan behövs fler händer.
Kompisen Jarmo ringdes in, stort TACK för hjälpen!
En på insidan och drar i snörena och den andra trycker på utsidan.
Varefter snöret dras runt rutan rivs tapen av och rutan glider in i karossen. Sist dras elkabeln ur och listen fixeras. Lite strul blev det med den ena listen men inte värre än att det gick att justera.
Med alla taperemsor borta så blir det ännu mer "bling".
Phu, nu kan jag fokusera på nästa steg...

lördag 12 december 2015

Vindrutans kromlist

Jösses vad fort tiden går! Detta hade jag tänkt ha med för nästan en månad sedan. Tyvärr har det varit lite stiljte i garaget med tappade sugar etc.. Inget allvarligt bara fastnat lite, o så Jul o sånt.
Utmaningen har varit att montera vindrutans kromlist. Ett litet framsteg sen senast i alla fall då dropplistens lister sitter på plats.
Nåväl, tejpa för att inte kladda ner med tätningsmedlet innan listen ska på plats. Vilket visade sig vara onödigt då gummilisten enligt glasmästaren tydligen är av självtätande typ...  
Pillade i ett snöre i den lilla gummifliken där listen ska sitta för att kunna vika upp fliken med snöret samtidigt som jag trycker ner listen. Funkade det då? Nä..
Efter "många" försök gav jag upp och ringde den lokala glasmästaren. Bokade tid och väntade till rätt dag skulle infinna sig... Efter ett antal timmar tillsammans fick även han ge upp! Det provades både med lös ruta och med rutan i karossen..
Nu då??
Glasmästaren pratade om en kollega med mer erfarenhet. Inte hört något ännu..
Kan listen blivit deformerad vid demontering?? Jag ska ta med listerna till Tobbe med #128 och se om det går att sen någon skillnad mellan mina lister och hans..  
Här står den i alla fall och blänker, jag går ut och kollar ibland.
Jag skulle kunna ta tag i andra saker men kan inte släppa den *** listen...
Men nu lackar det mot Jul och Blästrar´ns årliga modellbyggartävling som man inte får missa. Många härliga människor som bygger var sin Ford coupé av 1940 års modell. I år är vi sextio stycken byggare och det brukar inte bli någon som liknar den andra. Motor och hjul får bytas ut, i övrigt får bara det i kartongen och spackel användas. Färg och lim får naturligtvis även användas...  Så vad gör man av detta då?
Rod? Sleeper? Stock? Kanske en cab eller pickup?