söndag 24 april 2016

Varvräknaren och modern elektronik..

Från svets och mekanik via inredning till elektroniklabbande...
Nu andra försöket med nya kretsar. Efter en hel del diskussioner med de som kan, har jag lärt mig att det måste ske i flera steg. Och med lite kunskap blir det hela logiskt.
Först filtrera signalen från tändspolen till en snygg sinuskurva. Sen göra om sinuskurvan till en fyrkantspulsar, för att i nästa steg få en spänning som funktion av frekvens. Efter det måste det till en förstärkare för att orka driva mätaren.
Först sätta upp allt på en byggplatta för att se om det fungerar denna gången... Först hade jag problem med glapp i kopplingarna.
Men...

Här är resultatet! Det är nära nu.
Men det verkar som om jag får skaffa en bättre förstärkarkrets... Det är inte utan att jag har lärt mig en hel del hittills på detta elektronikäventyr..
Signalen från frekvensomvandlaren är stadigt kopplad till varvtalet men förstärkaren verkar klippa på lägre spänning?? Sen måste naturligtvis detta trimmas in så att mätaren visar rätt...
Blir till att fråga mera..Och leta efter en bättre förstärkarkrets innan jag börjar jobbet med att löda ihop allt till en snygg installation.

onsdag 20 april 2016

Helgens P1800-pyssel

Det börjar mest bli småsaker som sker i garaget nu. Förra helgens avgasrörsfäste skulle monteras.. det jag limmade med gummilim.
-Det håller inte....
Det var bara och tänka om.
En standard isolator fäst i avgasklammern och en extra bock på det gamla fästet går ju också.
Den konstruktionen visade sig vara mycket bättre. Men originalfäste ligger och väntar på det lite smalare avgassystemet.
Jag har tyckt den har varit lite slö. Men det är ju en gammal bil har jag tänkt för mig själv.
Sen stod jag och tittade på länkaget till förgasarna...
Bad ett av barnen sätta sig i och trycka på gaspedalen..Hmm
Med fullgas på pedalen blir spjällen bara halvöppna! Det kan ju göra skillnad..
Lite skruvande senare öppnar spjällen fullt vid fullgas, så ska det vara..
Klarade även av första utetvätten, den hade ju blivit dammig...

fredag 15 april 2016

Besiktningen avklarad!

Jag använder en gammal bild då jag inte hade någon kamera med denna gången. Men nu är det klart! Välkommen tillbaka om två år sa han när jag betalade i kassan.
Men det har varit en del förberedelser med att läsa och skruva förgasare innan denna gången. Trots det fick jag ställa ner den lite till på plats. Men denna gång hade jag förberett med att ta bort filtrena och hade verktyg med mig. 4,1 i CO enades vi om att det var bra.
Nästa på listan är att ställa in framvagnen. Planen har varit att så fort jag får köra bilen så ska den in på framvagnsjustering. Men det gick jag bet på. Några svarade helt enkelt inte i telefon och andra justerade bara toe-in??
Sagt och gjort, "hur svårt kan dé vá!".
Fram med ett snöre och göra sig ett lod. Sen mäta med skjutmåttet i ovankant och underkant på fälgen. Funkar kanon. Konstaterade att chambern var negativ på ena sidan och positiv på den andra!? Så kan det väl bli när delarna inte kommer på samma plats som tidigare.

Cambern ska vara positiv mellan 0 och 0,5°. Omräknat till millimeter ska det skilja upp till 3mm mellan övre och undre måttet mot fälgen. Efter  lite laborerande med shimsen på övre A-armen är det nu 1,5mm på både höger och vänster sida.
För att mäta toe-in gjorde jag mig ett jätteskjutmått. Med lite hjälp av grannen kunde jag hålla det mot fälgkanten och mäta med skjutmåttet. Efter några försök så stannade jag på 1,5mm toe-in.
Så där ja! bara ut och åka...
Men ska bara fixa avgassystemet först. De rör jag köpte för länge sedan är säkert till en E-modell då det är 1/4" grövre än fästena. Fästet vid bakaxeln har jag inte monterat då det varit synd att modifiera det som är rätt. Kanske bli det ett avgassystem i rätt dimension senare, och då är det bra att ha rätt fäste kvar. Den som spar han har...
I alla fall, när jag demonterade så satt det gamla fästet kvar och det sparade jag naturligtvis. Det var bara halvt men jag tror att gummi-limmet kan hålla fast en ny plåtbit anpassad för en avgasklämma. Den ska bara härda igenom sen blir det att montera.

torsdag 7 april 2016

Så var det dags för kontrollbesiktningen!


Så var det då dags att stå framför bilbesiktningen...
7 april blir ett historiskt datum för "min_P1800". Jag försökte inte ens hävda att det var en ombesiktning från förra tillfället innan det blev körförbud 1 december 1979.
Först en enklare registreringsbesiktning för att ändra färg och ta bort dragkroken.
Sen var det dags för den trevliga kontrollanten att kolla så att allt är trafiksäkert. Jag fick möjlighet att justera in ljusen så att de inte skelade, sen en genomgång av hjulupphängningarna. Inga glappa leder där inte.
Bromsarna fungerade fint och sen ett riktigt högt CO värde på det....
Det var så trevligt så att jag bokar in ett återbesök.. Nu gäller det att få tag i någon som kan justera in SU-förgasare...
Men jag har en månad på mig.. så jag firade med att åka och tanka. Sen in med bilen i garaget då regnet hänger i luften.. Visst har jag räknat med småjusteringar så här i början. Men inte att garagegolvet skulle vara täckt av bensin när jag kom hem....
Samtidigt när jag hissat upp bilen, kryper under och konstaterat att det fuktar runt hela tanken kommer Lennart, han med P1800ES-73, förbi och vill se den nybesiktade skönheten.
Det är nog tankmätarepackningen, säger han.. Jag får känslan att han sett problemet tidigare.  Ut med allt i bagaget, bort med mattor och masonitskivor. Jovisst, felet hittat! Den tunna packningen som jag lagt dit tidigare var en felbedömning.. Så är det.
Tur att Temaaffären har öppet länge på kvällarna. Fort iväg och köpa packningsmaterial. Fram med sax och håltång så ska det nog kunna gå att täta.
Men full tank är fullt upp i röret, eller hur?
Nivån måste ner lite för att det inte ska rinna över.
Slanga bensin var länge sen, men Lennart kände sig trygg..
Ihop och sen ut på en kontrolltur, jag gissar att det kommer bilder på P1800ES-73´s sida under kvällen från turen. Själv hade jag fullt upp att köra. Den här gången helt utan att använda sig av gråzoner, utan helt lagligt.
Jag väntar lite med att sätta tillbaka allt tills all bensin dunstat.
Så nu blir fokus på förgasarjustering och sen borde framvagnen få en koll innan jag rullar allt för länge. O så återbesöket förståss..
God Tur, på er!