lördag 20 augusti 2016

Med fungerande varvräknare!

Eureka!
Nu fungerar varvräknaren igen.. Eller igen?! Det går inte att veta när den fungerade senast. Det kanske andra vet hur länge det varit brist på fungerade transpondrar.
Ersättaren är gjord så att det ska gå att justera in rätt visning varvtalen då jag gissar att alla instrument har blivit lite individuella över tid. Så nu återstår bara lite finjusterade så att den visar rätt vid alla varvtal.
En bild på den magiska delen som helt ersätter transpondern i fronten. Jag har bara byglat in och utgång i den riktiga transpondern och sätter denna skyddat (och osynligt) under instrumentpanelen. På så sätt syns ingen åverkan utifrån, bra va. Återstår att hitta någon snygg kåpa som kan gömma elektroniken i för den som skulle ställa sig på huvudet under panelen. Jag har tittat på en burk med makrill i kylskåpet?! Den plåtburken skulle passa perfekt att göra en kåpa av. Men vem vill ha makrill en lördagkväll.. Det får vänta ett par dagar..
Ett nästa steg skulle vara att montera elektroniken i en gammal transponderburk, men jag vill än så länge komma åt justerskruvarna för att kunna ställa in visaren till rätt varvtal. Men som sagt nu funkar den.

onsdag 10 augusti 2016

Varvräknaren, det är nära nu...

Fick hjälp av Jarmo som elektronikexpert. Han visade att han har känslan för elektronik. Som jämförelse tycker jag mig själv kunna se på en stålstång och föreställa mig hur tung och hur styv den är, den förståelsen saknar jag för elektronik. Kallas även för erfarenhet...
Men oftast förstod jag vad Jarmo gjorde och fick även rätt nå´n gång..

Efter att ha läst på kretsschemat och kolla så att alla sladdar och motstånd sitter rätt, kopplades allt in. Vi började att kolla kvalitén på insignalen från fördelaren. Bytte några kondensatorer och så var signalen bra?!
Nu gick det åt flera prov med motstånd, förstärkare, kondensatorer och diverse smarta kopplingar. Även om det är liv i instrumentet så visade det för mycket när väl tomgångsvarvtalet visade rätt.. Mycket funderingar och nya lösningar.

Här är den slutgiltiga prototypapparaten som ska ersätta transmittern. Nu ska det ritas av och så behöver jag lite ytterligare komponenter innan det är dags för löda ihop något definitivt.
En film från en av provkörningarna för att kolla hur visaren rör sig under normal körning. Nu känns det riktigt bra även om det är en bit kvar. Och stort tack till Jarmo som hjälpte mig och alla andra som varit med hittills.

torsdag 4 augusti 2016

Vättern runt.

Jag tog med farsan på en tur med P1800'n runt Vättern.
Vi tog varvet motsols och började med förmiddagkaffe  på torget i Askersund. Och vi han med en hel del mat och fika på vägen runt. Sen vidare till Karlsborg och senare Hjo, vilka båda fick ett litet stopp och en promenad för att känna in städerna så där lite lagom. Även Habo passerades innan delmålet Jönköping siktade.
Efter incheckning in på hotellet bar det iväg till Huskvarnas folketspark. Där verkade temat vara amfibiebilar denna onsdagskväll där denna Amficar och Swimmwagen fick hedersplatserna. Det var även mycket armefordon, både stora och små, förutom alla mer vanliga entusiastbilar. En P1800ES såg jag men missade att fota. Sprang även helt plötsligt på en gammal kompis jag inte sett på 10år! Han hade skaffat rosa Cadillac 58a, det var inte länge sen han åkte Honda CBX, eller var det länge sen kanske!?
Efter en middag med tapas på El Gordo och så några timmars sömn var det dags för hemfärd på gamla riksettan norrut. Förresten ett riktigt trevlig ställe det där El Gordo.
I starten blev det tyvärr lite fusk med ett par kilometer motorväg fram till Huskvarna. Sen via Ölmstad till Gränna och vidare på turistvägen till Ödeshög. Fortsatte förbi klassiska Rökstenen vidare till Väderstad för en kaffekopp på ännu ett litet fik.
Tillbaka till Vätterns strand för ett stopp i Vadstena för att köra vidare till Motala. Där avvek vi från vår runda och kryssade hemmåt genom skogen... Det är inte lätta att försöka undvika motorvägar.. Men vi fick se många vägar som vi inte sett tidigare.
Sammanfattningsvis en trevlig tur på nästan 60mil med alla avstickare.
Jo, även om det inte gjorts några uppdateringar på bloggen så har jag pysslat en del med bilen. Mycket småjusteringar av sådant som jag retar mig på. Måste även visa bild på mitt hjulinställningsverktyg som jag skapade för att få koll på toe-in.
Engelska bilar i Nyköping fick även de ett besök i förra veckan. Lite besviken blev jag allt då jag inte fick åka fram till kajkanten. Det är ju Pressed steel som gjorde karossen och Jensen som monterade ihop bilen första gången. Det borde väl räcka med engelska rötter för att få räknas in bland de andra engelska bilarna.