torsdag 29 september 2016

Overdrive-växellådan, felet hittat!


Tydligen kollade jag inte tillräckligt innan jag gjorde affär på denna låda. Men nu har jag förstått vad det var som hackade när jag vred på primäraxeln.
Att det är en M40 kompletterad med Overdrive borde jag ha kollat.. Men det såg jag när fått rent undersidan och kollade märkningen. Med det så har någon flyttat över sekundäraxeln från en M41 och monterat planetväxeln. Inget konstigt med det, och det borde fungera. Men att det finns flera varianter av utväxlingar på M40/41 har jag lärt mig nu. Fyra varianter av M40 har jag hittat. Varav jag förmodar att de två till vänster i tabellen nedan är vanligast. Där ser man att 3;ans växel har olika utväxlingar. 1.359:1 ger 23/22 kuggar på 3;an medan 1,362:1 ger 24/23. Resultatet av att blanda dessa utväxlingar ser man på bilden! Kuggbrott på 3;ans kuggar!! och det är uppenbart att de inte passar ihop.

Men jag räknar med att axeln går att använda. Så isär med hela lådan. Det var i detta stadiet jag räknade kuggar och la ihop ett och ett..
Sen inser jag att det är en utmaning att montera mellanaxeln. Den ska monteras sist. Dvs lyftas upp i läge med allt annat på plats, shims på sidorna och lösa rullager. Med allt hängandes på plats så ska en axel träs genom hela lådan.. Det ska bli spännande! men först demontera mera växellådor..
Skaffade en annan M40 låda. Uppenbarligen från en 140;a med kort spak med tanke på locket. Den borde då ha 1,36:1 i utväxling på 3;an, eller kolumn tre från vänster. I och för sig spelar det ingen roll då jag tänker använda allt inkråm från denna låda och bara flytta över utgående axeln och montera planetväxeln på denna istället. Sen lite nya lager och packningar förstås. Det här blir skoj!


söndag 25 september 2016

Service och vinterns projekt

Första oljebytet efter att ha åkt runt på träffar runt om i mellansverige. Klassisk OK servicestation med lift är bra. Tanken var att även rundsmörja, men hur jag än körde liften upp och ner med efterföljande rullande av bilen på rampen, så var kardan-nipplarna åt fel håll! Antingen var de uppåt eller så var pelaren för liften i vägen. Så själva rundsmörjningen får ske vid ett annat tillfälle.
Vinterns projekt ska bli överväxel. Det hugger på primärsidan när jag vrider på axeln så ett och annat lager borde bytas.
Jag rengjorde den innan för att inte få en massa skräp på insidan.

lördag 3 september 2016

Nytt projekt?

Nja, kanske inte helt nytt och inte heller att räkna som projekt. Men andrabilen eller vilken i ordningen den är. En Golf VR6 -00 som används som extrabil har börjat få lite frasiga skärmkanter.
Det ska väl inte vara omöjligt att göra något åt. Bäst är väl att ta det innan vintern för sen är det väl för långt gånget...

Bort med innerskärmarna och huj vad mycket det fanns där då. Det skulle gå att plantera potatis där om man ville.. Inte konstigt att det rostar...
Tips är att ta bort innerskärmarna någon gång och göra rent..
Efter en stund inser jag att det inte bara handlar om att borsta bort ytrost. Det finns ingen plåt bitvis.. Ekonomiplåt och nya skärmar är överskattat när det finns slätplåt..
Efter en stund ser det ut som om det skulle passa.
Efter att kapa bort det gamla och svetsa och slipa blir det inte så tokigt. Jag fick skarva på en bit i ovankant också. Även i underkant måste det bli en bit till.
Det var ju riktigt skoj att bocka/fri-forma plåt.
Får se om det är lika kul och spackla/slipa och lackera...

Ekeby Eskilstuna 2016

Nu var det länge sedan jag gjorde någon uppdatering. Men så händer det ju inte något varje dag längre som är värt att beskriva.
Men förra helgen hände det ju grejor. Årets upplaga av Ekeby träffen i Eskilstuna. Det gäller att komma iväg tidigt.
Så här står vi uppradade inför avfärd. Lennarts PV som han fick igång efter ett par års stillestånd och så Jarmos Biscayne -58.
Här får jag för första gången stå med under P1800-klubbens flagga. Det är stort det. Tänk alla gånger jag gått runt alla bilar och jämfört dörrspringor, lister och andra detaljer för att ta med hem till min renovering. Nu står min bil där och jag ser att andra tittar på precis samma saker som jag gjort, stort!
 Marknaden blir bara större och större för varje år, snart hinner jag inte både jaga fynd och se på pärlorna.
En av pärlorna i år tycker jag är denna P1900, fantastisk bil.
 Sen kan jag ju inte låta bli denna Scania personbil, helt underbar.
 En annan favorit är Alfa Giulitetta Sprint, så snygg.
Inte utan att P1800 ägandet har gått in i en ny fas..
Sittandes med bagaget öppet och kaffetermosen ståendes i gräset...