måndag 31 oktober 2016

Och så huvudlådan

Efter att ha bytt till vinterdäck, tvättat sommar däck och bilar in och utvändigt så blev det lite tid till kvalitétsskruvning.
Efter att under en tid tvekat på om jag ska demontera huvudlådan, så gick det rätt fort att få isär den. Men jag är fortfarande fundersam på hur jag ska göra för att få ihop den. Speciellt hur jag gör för att få mellanaxeln med shims etc på plats. Men det får bli ett senare bekymmer..
Syftet med att ta isär är att byta till friska lager. Det känns bra och ha rätt originalverktyg.... Men bara för utmaningens skull så blir det hemmagjorda hydraulpressar och brädbitar..
Oavsätt verktyg så är det numer nytt lager på ingående axeln.
Utgående verkade enklare till en början. Sen inser jag att änden på axeln är rätt så blånerad. Verkar ha gått hett till...
Återigen tvekan.. Tänk så mycket tid det tar när man tvekar.. Men har man tänkt tanken så har man väl bestämt sig, eller hur..
Sagt och snart gjort.  

Jag har ju axeln från den lådan som hade kuggbrott på treans drev. Den axeln ser mycket fräschare ut. Bara att skala av alla trasiga drev och flytta över de hela dreven till den axeln, så de drev som är inslitna får jobba ihop. Så här lång kom jag innan det blev kväll denna gång.

onsdag 26 oktober 2016

Överväxeln och spöklikt i garaget.

I helgen monterade jag ihop överväxeln med nya packningar och tätningar. Medbringaren fick även lite färg på sig så att det ska se snyggt ut under. Ny solenoid fick det bli, och nu är det bara att hoppas att den är rätt injusterad för säker funktion. Tvekar fortfarande på att ta isär huvudlådan och dess lösa rullager i bottenstocken.. Men det är väl som vanligt bara att börja, sen finns det ingen återvändo...
Jag saknar fortfarande relät och kabelstammen för att kunna koppla in overdriven. Men efter en del sökande på nätet så hittade jag lite delar. Reläet heter på Lucasspråk SRB111 6RA.. Med det blev det mycket lättare och hitta leverantörer. Även kablaget går att köpa separat från en englandsfirma.
Sen såg jag att bilen hade blivit lite dammig i garaget. Hmm, ett par lakan skulle vara bra för att skydda.
Nu blev det lite större projekt än jag tänkte från början, men nu är det klart..
Inte vill man ha det hänga som draperier på sidorna... Om man syr ihop lite efter sidorna och sen...
Ja, det blev ett måttanpassat överdrag till slut. Så nu klarar även Volvon halloween-utklädningen, som spöke! Bu!

söndag 9 oktober 2016

Mera och fler växellådor

Denna helg plockade jag isär överväxeln för att se hur skicket är på insidan. Jag hittade inga överaskningar så det får bli nya packningar och tätningar innan ihopsättning igen.
För att få bort oljepumpen skulle ett Volvo-verktyg användas. Det fick bli skrotlådan och en 10mm rundstång som gängades med UNF 7/16 i ena änden och M10 i den andra, med en lämplig hylsa så fick jag en avdragare.
Så var jag och hämtade ytterligare en låda. Nu har jag så att jag kan starta försäljning snart!?
Detta var en låda anpassad för överväxel med den långa utgående axeln och oljepluggen i den övre av anvisningarna i växellådshuset.
Lådan har artikelnummer 254322 men konstigt nog var den märkt M40? När jag kollar i reservdelskatalogen står det att samma artikelnummer är till Amazon P120/P130 med M41? Men som sagt visar oljenivåpluggen att den är avsedd för överväxel från början.
Lådan verkar riktigt fräsch förutom lagret på ingående axel. Det ska i och för sig stöttas av lagret i svänghjulet men frågan är hur mycket det får röra sig? Och om det går att byta utan att riva hela lådan? Någon som har erfarenhet att dela med sig av?
Sen lite rengöring och motorfärg av köpingnyans innan nya packningar så blir det nog bra.

söndag 2 oktober 2016

Blästra´ns höstträff

I helgen var det dags för Blästra´ns höstträff. Som vanligt blandat med Jänkare, Européer, Japanare och så några hembyggen. Alltid lika skoj att se blandningen av samma intressen och folk från hela södermanland. Till och med en ytterligare P1800, tyvärr lyckades jag inte få kontakt. Man ser nosen på den några bilar bortom min röda.
Blästra´n själv förevisar sina lösningar på rodden. Ford model B motor som är toppventilskonverterad med delar som fanns redan på 40/50-talet. Det kan inte vara mycket kvar innan det ska gå att sladda med den..
Hemma då..
M40 lådan som jag fick tag i, i förra veckan, rengjordes med högtryckstvätten. Sen plockade jag bort allt som inte behövs för att bygga om till M41 i P1800 utförande.
Men innan jag han längre så träffade jag en trevlig kille på nämda höstträff som trodde sig ha en M41 utan overdrive delen. Det skulle ju passa ännu bättre...Så då blev det lite stiltje på växellådsfronten denna helg.
Minns ni denna?
Jag har fått uppfattningen av att den inte varit riktigt stabil i visningen. Om det sen är mekanisk tröghet i visarinstrumentet eller om matningen har fladdrat vet jag inte, men i alla fall kompletterades transpondern med en spänningsregulator. Efter det justerade jag in den så att den visar 1000rpm vid tomgång och 3400rpm vid 100km/h.Tänk att man kan fastna med blicken på en visarnål när man är ute och kör.. Härligt!
Nu skulle bara instrumentet tas isär en sista gång och smörjas med symaskinolja eller något liknande. Sen kanske beställa material till några flera transpondrar och en snyggare förpackning.
Denna är det jag borde fokusera på. Läste igenom servicemanualen framför TV i kväll. Nu är det bara att klyva och se om det ska beställas några reservdelar förutom nya packningar och tätningar.