måndag 23 januari 2017

Transmitter utgåva 2

Utgåva 2 fungerar!
Lite bättre funktionalitet och framför allt stabilitet i varvräknaren. Men som alltid finns det ytterligare lite att fila på. Det kommer att bli en utgåva 3 innan det är det är dags att bygga den riktiga.
Ett annat problemområde är tempmätarna. För ett antal år sedan gick jag igenom och fyllde på med både aceton och eter. Och då fungerade båda så fint så. Tyvärr visade det sig att det inte var helt tätt i kapillärrören på vattentempmätaren så att etern har flytt iväg...
Oljetempmätaren fungerar men det saknas ett par decimeter av kapillärröret för att nå fram till oljetråget?!
Att få tag i mer eter har visat sig näst intill omöjligt och jag har även gått bet på att hitta lämpliga kapillärrör. Så då vänder man sig till proffs!
Så nu ligger mätarna i en postpåse på väg till JIGE för service.
Resultatet är ett hål i instrumentbrädan!
Jag hoppas att jag snart får tillbaka mätarna, och då kan jag se hur varm motorn blir i kö-körning. Förra sommaren levde jag i total ovisshet. Inte helt tryggt...

1 kommentar:

  1. Skall bli intressant att följa resultatet av JIGEs renovering.
    Kul att transmittern nu passerat prototypstadiet o tagit sig närmare SOP det gillar vi (Scania språk för den som undrar). Tryckt att veta om man nån gång i framtiden utökar bilbeståndet...

    SvaraRadera