söndag 2 april 2017

Överväxel i med och motgång!

 Så var det dags att demontera den gamla växellådan och sätta i den nyrenoverade overdrive lådan. Hur svårt kan det vara!?
Först lossar jag alla skruvar och sen tänker tanken att dra ut lådan ur kopplingskåpan. Nä!, sitter stenhårt! Provar med att kila emellan något och på så sätt få loss lådan. Helt omöjligt! Efter att ha sovit på saken och lagt mig under bilen och bara tittat en lång stund började jag göra en avdragare. Ett vinkeljärn i bakkant på lådan och gängstång fram till insexskruvarna som är lossade lite lagom. Efter att ha spänt upp allt så smäller det som ett pistolskott när den lossar! Äntligen!
Jo, jag minns att axeln som går in i lagret på svänghjulet var lite rostig och att det gick tungt att få ihop delarna när motorn monterades. Ännu tyngre att få isär. Men nu ska det väl bara vara att smacka dit den nya lådan...
Jag flyttade över växellådslock med spak arrangemang från den gamla. Sen började konststycket att balansera lådan på domkraften och först backa in spak-arrangemanget, sikta in axeln genom urtrampningslagret. Komma på att det hade varit bra att ha en växel i för att kunna lirka in splinesen i kopplingen. Kontakterna på ovansidan och.. Sen gled den på plats! phu.. Det är bra gymnastik, litet garage och upp och ner under bilen. Hämta nya verktyg med jämna mellanrum och så lyft av växellåda med krokig arm.... de är tunga när man ska lyfta liggandes under bilen..
Monterade spaken och...Men vad nu? Helt omöjligt att växla mellan 3:an och 4:an!
Bara att plocka bort lådan igen och upp på bänken..
Det verkar som om inte synkringen på 3:e till 4:e växeln fungerar som den ska?
Hmm, plocka isär igen... Det verkar inte bättre än att jag måste demontera hela lådan igen....
Då gick jag in och duscha för denna gången.... Backjobb är inte roligt...

2 kommentarer:

  1. Aj aj det där låter inte skoj även om det ger mer motion än två F&S pass. Funkade det innan montering i bil men inte i bil, skumt?

    SvaraRadera
  2. Troligen fungerade det inte innan heller. Skulle ha kollat innan jag började, eller ännu bättre, när jag skruvade ihop lådan.
    Troligen har en av klackarna i kopplingskonan för 3'e och 4'e växeln halkat snett..

    SvaraRadera